De Verenigde Podiumkunstenfestivals start dit jaar met het project ‘Geef een toegift’, waarin het publiek wordt opgeroepen een extra entreekaartje te kopen voor iemand met minder financiële middelen. Op die manier hopen de festivals de podiumkunsten toegankelijker te maken, zetten ze in op inclusiviteit en diverstiteit en onderstrepen ze hun verbindende kracht.

Bij aankoop van een entreekaartje wordt de bezoeker gevraagd een extra kaartje aan te schaffen voor een geïnteresseerde die niet de financiële middelen bezit om zelf een kaartje te kopen. Wie vervolgens voor het extra kaartje in aanmerking komt en hoe het kaartje daar belandt, wordt per festival op lokale schaal bekeken, licht een woordvoerder van de organisatie toe. ‘Een festival zou bijvoorbeeld kunnen samenwerken met de plaatselijke voedselbank.’

Belangrijk is dat er op lokaal niveau een sociale partij zoals een Voedselbank bij betrokken wordt, die als schakel kan fungeren. ‘Die kan de juiste mensen die er behoefte aan hebben selecteren, mensen die het normaal gesproken ook echt niet kunnen betalen.’ Op die manier kan er optimaal gebruik worden gemaakt van bestaande netwerken en kan worden verzekerd dat de giften goed terechtkomen.

Een aantal festivals werkt allang nauw samen met de Voedselbank of een dergelijke partij, alleen dat is vooralsnog heel individueel. ‘Nu gaan we landelijk in kaart proberen te brengen hoe dit voor elk festival werkt. Het ene festival zal het analoog doen, een ander zal er het hele kaartverkoopsysteem voor ombouwen.’

Een soortgelijke actie bieden Theater Utrecht en New Dutch Connections: bij aanschaf van een kaartje voor hun voorstelling The Bright Side of Life (tournee van 29 maart t/m 25 april) bieden ze de optie om ook een kaartje voor een vluchteling te kopen. Zij zorgen ervoor dat het kaartje bij de juiste persoon belandt en bieden bovendien de mogelijkheid om de persoon in kwestie op de voorstellingsavond te ontmoeten.