Theater De Leest in Waalwijk gaat vanavond niet open. Als gevolg van de coronamaatregelen is de kamermusical Een leven samen van De Theater BV vanavond geannuleerd. Dat betekent dat ook secretaresse en kassamedewerker Esther Brokken vanavond thuisblijft.

Esther Brokken (1967) werkt inmiddels 17 jaar als secretaresse, en de laatste 7 jaren ook als kassamedewerker, bij het Waalwijkse theater. Als trouwe bezoeker van theater- en dansvoorstellingen had ze al een grote affiniteit met de sector. Toch besloot ze, toen ze destijds de vacature voor een secretaresse in de krant voorbij zag komen, aanvankelijk om toch niet te reageren. ‘Ik dacht: daar solliciteert heel Brabant op, daar ga ik niet aan beginnen.’

Maar op de sluitingsdag van de vacature bedacht ze zich. Ze hing nog diezelfde dag met de toenmalige directeur aan de telefoon en twee dagen later was ze officieel aangenomen. ‘Vooral de dynamiek trok me heel er gaan: je bent als soort spin in het web die met alle afdelingen in het theater te maken heeft.’

In die zeventien jaar is haar baan bij De Leest allen maar dynamischer geworden, zeker sinds het 7 jaar geleden een combi-functie werd en ze dus naast haar werk als secretaresse ook als kassamedewerker wordt ingezet. Ze zit vier dagen per week overdag achter de balie en heeft daarnaast nog twee avonden of weekenddagen dienst rondom de voorstellingen.

In principe zou ze vandaag om kwart voor 9 zijn begonnen met haar dagelijkse ‘rondje gebouw’: alle collega’s even begroeten, de lichten en de computers aanzetten, de folderrekken bij de ingang aanvullen. Vervolgens gaat ze naar de balie in de welkomsthal van het theater en werkt ze daar haar mail bij. Ze beheert drie mail-accounts: van de theaterkassa, een algemene inbox en haar eigen mail. ‘Je probeert in die ochtend-uren zoveel mogelijk mailtjes weg te werken, want als de kassa open gaat heb je daar meestal geen tijd meer voor.’

De kassa van De Leest is geopend van 11 tot 1, zodat mensen die in Waalwijk werken in de lunchpauze even langs kunnen komen. Ondanks dat kaarten in toenemende mate online worden gekocht, wordt er nog dankbaar gebruik gemaakt van die openingsuren van de kassa. ‘Werkende mensen halen even snel een kaartje of een cadeaubon, en we krijgen ook veel oudere mensen die niet zo handig met de computer zijn.’

Toch is er in de laatste decennia wel veel veranderd. ‘Mensen bestellen hun kaarten steeds minder vaak in de voorverkoop, maar kijken op het laatste moment in hun agenda of ze die avond tijd hebben. Vroeger had je veel meer aanloop, tegenwoordig gaat het meeste via internet. Dat vind ik toch wel een groot gemis, ik babbel heel graag met mensen.’

Als om 13.00 uur de deuren weer sluiten, maakt ze de kas op en stelt een rapportage voor de boekhouding op. Tot 17.00 uur is ze bezig met uiteenlopende werkzaamheden: van het maken van de planning voor het personeel tot het bijwonen en notuleren van interne overleggen of het ontvangen van leveranciers.

Als ze vanavond kassadienst zou hebben, zou dat betekenen dat ze om kwart voor 6 weer op haar plek bij de balie zit. ‘Ik noem dat altijd “de gezellige, gemakkelijke diensten”. Je komt ’s avonds binnen, kijkt even of alles er netjes uitziet en dan ontvang je alle gasten. Als we in allebei de zalen volle bak hebben heb je het over 1700 gasten. Dat is hartstikke leuk en gezellig.’

Als kassamedewerker is je dienst relatief kort: de voorstelling in de grote zaal begint om kwart over acht, in de kleine zaal is de aanvang om half negen. ‘Als iedereen in de zaal zit maak je de kas op, en een kwartiertje later, rond kwart voor negen, zit je dienst er alweer op.’

Inmiddels werkt Brokken alweer ruim vier weken thuis. Wat ze het meest mist? ‘Alles: de structuur, de verbinding met je collega’s en natuurlijk het contact met de gasten. Alles gaat nu via mail en Zoom. We hebben wel regelmatig een digitale borrel. Het is natuurlijk leuk om iedereen op die manier weer even te zien, maar uiteindelijk is al dat thuis zitten gewoon heel ongezellig. Ik kijk ernaar uit om weer gewoon te kunnen werken.’