Toni Blackwell wint De Troffel 2022 voor haar concept ‘Voor sletten die zijn verkracht’. Festival Cement reikt deze stimuleringsprijs jaarlijks uit aan het beste concept voor een voorstelling of performance van een beginnend maker. Aan de onderscheiding is 7500 euro verbonden.

‘Het voorstel van Toni Blackwell is moedig, super urgent en noodzakelijk voor de maker maar ook voor het publiek’, schrijft de jury, die dit jaar bestond uit Simon Baetens (dramaturg Workspace Brussels), Maartje van Zutphen (programmeur De Nieuwe Vorst) en Karlijn Benthem (Directeur Festival Jonge Harten). Zij zagen een ‘prikkelende en energieke pitch’ die nieuwsgierig maakt naar meer. De jury is onder meer benieuwd naar hoe de voorstelling zich kan ontwikkelen in vormkeuzes en regie.

Het prijzengeld van de Troffel is bedoeld als financiële ondersteuning om het winnende projectplan verder uit te werken. Daarnaast mag de winnaar de voortgang of realisatie van zijn of haar plan tonen tijdens Festival Cement 2023.

Het concept van Blackwell werd samen met zeven andere uitgekozen door een eerste leescommissie, bestaande uit Pim Cornelussen, Sophie Sanders, Dorothy Blokland en Joost Segers, om vervolgens voorgelegd te worden aan de jury. Eveneens genomineerd waren Eos en Zephyr Brüggen (‘Als er niemand kijkt’), Collectief Veto (‘Een bakje troost’), Roshanak Morrowatian (‘House of strength’), Kelvin Pater (‘If light had a body’), Merel Franx (‘Libido’), Waikuma Pentury (‘Mijn vrouw’) en Anne Meffert (‘Er is hier geld’).

Eerder werd de prijs gewonnen door onder anderen Leen Braspenning, Arno Schuitemaker, Anna van der Kruis, Lisa Verbelen, Emke Idema, TAAT, Alexia Leysen en LIPS&KNOBEL.

Foto: William van der Voort