De jury van het prestigieuze Berlijnse Theatertreffen heeft haar keuze voor de vijftigste editie van het festival bekendgemaakt. Onder de tien meest in het oog springende Duitstalige voorstellingen van het afgelopen seizoen zijn stukken van Johan Simons (Münchner Kammerspiele), Luk Perceval (Thalia Theater Hamburg) en Annemie Vanackeres Hebbel am Ufer (Berlijn) geselecteerd.

De jury maakte haar selectie uit 420 voorstellingen die het afgelopen seizoen in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland te zien waren. Van Johan Simons is Elfriede Jelineks Die Straße. Die Stadt. Der Überfall gekozen. Van zijn Münchner Kammerspiele is ook Orpheus steigt herab van Tennessee Williams in regie van Sebastian Nübling geselecteerd. Het is de tweede keer dat een voorstelling van Simons op het Theatertreffen staat, vorig jaar opende dit festival met zijn Sarah Kane-drieluik Gesäubert/Gier/4.48 Psychose.

Van Hebbel am Ufer (HAU), waar Annemie Vanackere sinds vorige zomer als intendant aan het roer staat, zal Disabled theater van Jérôme Bel en Theater Hora te zien zijn. Ook Jeder stirbt für sich allein naar het boek van Hans Fallada is te zien, een regie van de Vlaamse Luk Perceval die als vast regisseur aan het Thalia Theater Hamburg is verbonden. Verder zijn er twee stukken van Schauspiel Köln te zien: Die Ratten van Gerhart Hauptmann in regie van Karin Henkel en Reise durch die Nacht van Friederike Mayröcker door Katie Mitchell.

De overige selectie bestaat uit Die heilige Johanna der Schlachthöfe van Bertolt Brecht, geregisseerd door Sebastian Baumgarten bij het Schauspielhaus Zürich, Krieg und Frieden naar Lev Tolstoj, geregisseerd door Sebastian Hartmann bij Schauspiel Leipzig en Ruhrfestspiele Recklinghausen, Medea van Euripides door Michael Thalheimer bij Schauspiel Frankfurt en Murmel murmel naar Dieter Roth, in regie van Herbert Fritsch voor de Berlijnse Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz.

Het festival vindt plaats van 3 tot 19 mei. Volgens festivaldirecteur Yvonne Büdenhölzer bestaat de selectie dit jaar voor een groot deel uit een terugkeer naar de grote verhalen, van klassiekers tot moderne klassiekers, geflankeerd door enkele nieuwe stukken. Ook opvallend is de keuze voor voorstellingen waarin existentiële vragen worden gesteld. Verschillende stukken onderzoeken de herwaardering van sociale kwesties.

(Luk Perceval)