MUZIEKTHEATER IN NEDERLAND

Het oktobernummer van Theatermaker staat in het teken van het Muziektheater in Nederland. In een inleidend essay vraagt Simon van den Berg zich af wat de term muziektheater nog betekent nu vrijwel al het theater muzikaal is geworden. Op zijn stelling wordt gereageerd door de godfathers van het muziektheater in Nederland, Paul Koek van de Veenfabriek en Marc van Warmerdam van Orkater. Verder stelt Theatermaker een aantal gezelschappen voor die in muziektheater zijn gespecialiseerd, zoals Oorkaan, Diamantfabriek en Circus Treurdier, en voor wie muziektheater een belangrijk bestanddeel vormt, zoals Ulrike Quade. Marcelle Schots schreef het eerste deel van een serie over de rol van muziek en componisten voor de dans.

OPEN BRIEF AAN MINISTER BUSSEMAKER

Caspar Nieuwenhuis schreef een Open Brief aan de minister voor Cultuur Jet Bussemaker. ‘Er stinkt iets in de staat van het Nederlandse theater’.

Ook in het oktobernummer:

Ko van den Bosch over Fellini!, een nieuwe voorstelling bij het Noord Nederlands Toneel. De Hollanders die in hun nieuwe voorstelling Absinthe weer op zoek gaan naar de kunst. Marcus Azzini over zijn regie van Kafka’s Het proces bij Toneelgroep Oostpool. Een gesprek met de zussen Myrthe, Imre, Xanthe en hun broer Marne van Opstal, die alle vier dansen bij het Nederlands Dans Theater. En een nieuwe aflevering in de serie Liefhebbers; deze maand twee bezoekers uit Amsterdam die de ‘droom zijn van iedere theatermarketeer’.

PLUS:

Columns van Hans Kemna, Oscar Kocken en Waldemar Torenstra; de Theaterfoto van de Maand // Boekbesprekingen // In memoriam Johan Greter en Marianne Van Kerkhoven // Fanny & Milena bij de uitreiking van de toneelprijzen.

VOORSTELLINGSTIPS OKTOBER:

De redactie van Theatermaker kijkt in OKTOBER onder meer uit naar de toneelvoorstellingen Olga van De Koe, Assen blues door het Nationale Toneel, Mcbth door Het Toneelhuis; de dansvoorstellingen The great bean door Scapino Ballet Rotterdam, Fest door Ivo Dimchev, Programma A door NDT2; de jeugdvoorstellingen Zebra, zebra door BonteHond/NTJong, Cash door MAAS, Eerste keer door Danstheater AYA; de muziektheaterproductie Het oog van Leonardo doorEgon Kracht/The Troupe, Anderman door Susies Haarlok, Nieuwe wereldsymfonie door de Veenfabriek; en de cabaretvoorstelling Maar ondertussen van Paulien Cornelisse.