De eerste Theatermaker van 2020 is uit, met op de cover en in het hart foto’s van veel en enthousiast theaterpubliek. Uit Vlaanderen waaide de actie #ditisonspubliek over, waarbij na afloop van voorstellingen de toeschouwers op het toneel worden uitgenodigd voor een gezamenlijke foto die wordt gedeeld op sociale media. Een eenvoudige en aansprekende actie die meteen duidelijk maakt dat de kenmerkende veelkleurigheid van het Nederlands theater ook wel degelijk wordt gedragen door het publiek.

Verder interviewde TM dansvernieuwer Connor Schumacher en regietalent Charli Chung en is er een analyse van de voorstelling Dark Numbers, die Tea Tupajić met Dutchbat veteranen maakte over de genocide bij Srebrenica. Vier makers die onlangs een voorstelling maakten over zelfdoding onder jongeren spreken over de dilemma’s die dat thema met zich meebrengt.

Het januari-nummer schetst ook een pijnlijk beeld van de ontwikkelingen bij jeugdtheatergroep Kwatta, waar voor de zomer nagenoeg het voltallige kantoorpersoneel opstapte. Dat lijkt nu de heftigste uitbarsting in een patroon rondom de artistiek leider dat al jaren speelt.

Vrolijker is het onderzoek van theaterconsultant Huub Huikeshoven over wat artiesten zélf een goede zaal vinden. Hans van Keulen schreef een handzame geschiedenis van het verzamelen van theatermateriaal in Nederland.

Ten slotte is er (alleen in de papieren editie) een heus Nieuwjaars Theatercryptogram, een jaaroverzicht in puzzelvorm, waarmee ook nog een mooie prijs te winnen is.

Geen abonnement? Test ons (kennismakings)abonnement of haal dit nummer los bij een van de verkooppunten. Alle artikelen van Theatermaker zijn ook online voor iedereen beschikbaar. Niet-abonnees kunnen de artikelen lezen tegen een kleine betaling. Voor abonnees blijven de stukken natuurlijk gratis. Abonnee en nog geen inlogcode? Mail naar info@theatermaker.nl.