Het Theaterkrant Magazine van mei is een themanummer over de ontwikkelingen in theatereducatie. Daar wordt steeds meer de nadruk verlegd van overdracht van kennis en ambacht naar ‘menswording’. Leerlingen, jongeren of heel andere deelnemers krijgen de tools om door middel van kunst hun leven vorm te geven en te verrijken. 

Educatie – onze hoofdredacteur zag zelden mensen zo ongemakkelijk bij de naam van hun eigen vak. ‘Educatiemedewerkers zijn bang voor de associatie met strenge en/of saaie docenten die aan onwillige jeugd vóór een voorstelling uitleggen hoe je je moet gedragen en achteraf wat ze gezien hadden moeten hebben. Terwijl er geen beroepsgroep in het theater is die meer mét mensen wil werken of die fanatieker het belang van kunst uitdraagt en verdedigt.’ Die spanning – tussen een vermeend imago en de werkelijke zendingsdrang – komt steeds terug in het themadossier.

Het mei-nummer toont enerzijds de breedte en een deel van de geschiedenis van het educatievak, maar stelt we ook zes educators voor, die ieder op hun eigen wijze dit vak invullen. ‘Educator’ is een niet per se fraai leenwoord, maar draagt – in tegenstelling tot ‘docent’ of ‘onderwijzer’ – uit dat het faciliteren van kennisoverdracht en ontwikkeling niet een zozeer een beroep of een functie is, maar een ról. 

Zo bezien staan ook buiten het themadossier de nodige educators in dit mei-nummer: Markoesa Hamer, die als intimiteitscoördinator kennis en goede praktijken over de omgang met intieme scènes in films of theatervoorstellingen verspreidt; of filosoof Daan Roovers die in gesprek met Tido Visser het belang van publieksfilosofie bepleit; of Elsie de Brauw die naast haar werk als actrice ook docent is op de Toneelacademie Maastricht.

En misschien wordt deze nieuwe manier om naar kunsteducatie te kijken nog wel breder. Lobbyorganisatie Kunsten ’92 werkt aan een visie voor de cultuursector met als titel Kunsten2030. Hierin heeft het vermogen om met artistieke manieren van denken de problemen in de samenleving te lijf te gaan een belangrijke rol. Marijn Lems schreef een artikel over dit proces.

Muriël Besemer, voorheen hoofd educatie bij het Nationale Theater en nu hoofd van ITA Academy, was gastredacteur en inspirator van dit nummer.

Geen abonnement? Test ons abonnement of haal dit nummer los bij een van de verkooppunten. Alle artikelen van Theaterkrant Magazine zijn ook online voor abonnees beschikbaar. Abonnee en nog geen inlogcode? Mail naar info@theaterkrant.nl. Foto: Radio van Deyssel afscheid, Lisa Maatjens