Theaterkaartjes kopen met je een smartphone. Dat belooft het jonge bedrijf 2days met de gelijknamige app. Oprichters Arjen Dekker (29) en Jego Besseling (28) hopen met een overzichtelijk aanbod van concerten, theater en cabaret, clubavonden en festivals vooral late beslissers te verleiden tot culturele vrijetijdsbesteding. De app toont het aanbod van de komende twee dagen (vandaar de naam) en werkt voorlopig alleen in Amsterdam.

‘We merken dat mensen steeds meer op het laatste moment besluiten wat ze in hun vrije tijd gaan doen’, vertelt Besseling. ‘Het is voor veel culturele instellingen en uitgaansgelegenheden moeilijk om deze spontane planners te bereiken. Door een centraal platform te geven voor deze groep, lossen we dit probleem op.’ Nu bevat 2days nog een algemene shortlist samengesteld door een redactie, maar het doel is om deze selectie aan te passen aan de interesses van de individuele gebruiker.

‘Vroeger was het zo dat theaters hun seizoensbrochure uitbrachten en tachtig procent van de bezoekers aan het begin van het seizoen hun kaartjes kochten’, aldus Arjen Dekker. ‘Tegenwoordig koopt het overgrote deel van de theaterbezoekers hun kaartjes twee weken vantevoren. Vaak is twee dagen voor een evenement nog dertig procent van de kaarten niet verkocht’.

Theaters die zich hebben aangesloten bij 2days zijn op dit moment De Kleine Komedie, het Compagnietheater, Nationale Opera & Ballet, Koninklijk Theater Carré en de Stadsschouwburg Amsterdam. De app werkt via een contingentensysteem, waarbij het theater een partij kaarten beschikbaar stelt om via 2days te verkopen. Er komt dus geen extra ticketingsysteem aan te pas: de gebruiker betaalt met ideal.

De Stadsschouwburg heeft zich aangesloten voor een proefperiode. ‘Voor ons is vooral interessant dat de app geen kortingsmodel heeft’, zegt hoofd marketing Joep Grooteman. ‘Wij willen natuurlijk het liefst dat mensen kaartjes kopen op de inhoud en niet omdat ze korting krijgen.’ De schouwburg kiest nu zelf welke voorstellingen hij via de app verkoopt. ‘Enerzijds kiezen we daarvoor aanbod dat bij de rest van de app past, maar aan de andere kant willen we geen verkeerd beeld neerzetten van wat de Stadsschouwburg te bieden heeft.’ Grooteman ziet ook bij de Stadschouwburg dat bezoekers steeds later kaartjes kopen. ‘Dat is naar mijn indruk in Amsterdam sterker dan in de rest van het land.’

Op dit moment heeft de app vijfduizend gebruikers in Amsterdam, maar Dekker en Besseling hebben de ambitie om de app voor heel Nederland beschikbaar te maken. ‘De doelstelling is om dit jaar honderdduizend gebruikers te krijgen in Amsterdam en het concept verder uit te rollen in andere steden in Nederland’, aldus Dekker.