Jeugdtheatergezelschappen kunnen niet alleen hun reguliere voorstellingen niet spelen, ook de vele schoolvoorstellingen gaan de komende weken niet door. Voor alle kinderen die nu noodgedwongen thuisonderwijs krijgen én hun ouders deelt Theaterkrant links naar online voorstellingen, gekoppeld aan een of meerdere lesthema’s. Vandaag: Vadertje & Moedertje.

Na meer dan een maand thuisschool heb je het gevoel in vaste patronen te blijven steken. Iedereen speelt zo goed en kwaad als het gaat zijn eigen rol. De voorstelling Vadertje & moedertje stelt vastgeroeste rolpatronen aan de kaak. Te beginnen met een moeilijke moeder en een vader met een wel heel kort lontje. Hun kind met woest waaihaar komt in verzet, wil avontuur. Maar avontuur, dat moet je niet zoeken, avontuur moet je zelf maken!

Wat volgt is een doldwaas spel met rolpatronen, vol oma’s die alleen maar kunnen schreeuwen, het kwaad dat bevochten moet worden, een gevangenis van garagebanden, een moederman, een pratende egel, een roze jurk en boze stiefbroers. De logica is soms ver te zoeken, maar dat is niet erg want ‘de wereld is ook niet te snappen’. Aan het eind van de voorstelling lijkt de chaos compleet en hangt een deel van het decor in de lucht. Maar anders uitgelicht ziet het er opeens sprookjesachtig mooi uit: ‘Ik weet niet wat we gemaakt hebben, maar ik voel het wel.’

De voorstelling van BonteHond bekijken kan hier.

Thuistip van de dag: Woorden verdelen!

Sterk/knap/sportief/rok/huilen/slim/taal/rekenen/keuken/vork/mes/natuur/leeuw/ Boek/lippenstift/grappig/beheerst/creatief/vrolijk/zorgzaam/vogel/water/vuur/roze/ Groen/fiets/auto/muziek/theater/ipad/broek.

Schrijf met één kleur stift deze woorden en persoonskenmerken op een stuk papier en knip deze uit. Als er meer kinderen (of volwassenen) meedoen, schrijf dan ook deze woorden op een stuk papier met een andere kleur stift (iedereen heeft dan dus zijn eigen kleur). Ruim ondertussen de eettafel even goed op en verdeel deze in twee delen. Het ene deel van de tafel is nu de ‘jongenskant’ en de andere kant van de tafel noem je de ‘meisjeskant’. Zorg dat voor iedereen duidelijk is welke kant de jongenskant is en welke kant de meisjeskant.

Als iedereen de uitgeknipte woorden in zijn eigen kleur heeft, mag ieder voor zich per woord kiezen aan welke kant van de tafel het past. Leg het woord daar dan neer. Dus past het woord ‘slim’ aan de jongenskant of de meisjeskant? Ga net zo lang door tot je alle woorden verdeeld hebt en iedereen klaar is!

Kijk dan samen naar hoe je de woorden verdeeld hebt en bespreek samen waarom jullie de woorden verschillend hebben ingedeeld of juist hetzelfde. Wat valt er op? Waarom heb je een woord in het ene vak gelegd en het andere woord in het andere? En zou een woord soms ook in beide vakken kunnen passen? Waarom wel en waarom niet volgens jou?

Bekijk ook samen de educatiefilm en lees de speciaal voor de thuisschool aangepaste lesbrief met nog veel meer thuisopdrachten.

Op de site van BonteHond vind je nog veel meer tips, theater- en danslessen én andere voorstellingen.

Foto: Kamerich & Budwilowitz / EYES2