Jeugdtheatergezelschappen kunnen niet alleen hun reguliere voorstellingen niet spelen, ook de vele schoolvoorstellingen gaan de komende weken niet door. Voor alle kinderen die nu noodgedwongen thuisonderwijs krijgen én hun ouders deelt Theaterkrant links naar online voorstellingen, gekoppeld aan een of meerdere lesthema’s. Vandaag: Falling dreams.

Een vol hoofd, het gevoel vast te zitten in je eigen gedachten en rare dromen waarin alle feitjes die je vandaag hebt geleerd en wat je hebt meegemaakt door elkaar lopen. Misschien hebben jullie daar ook wel meer last van nu je hele dagen vooral thuis moet blijven en weinig met anderen kan praten. Ook het meisje in Falling dreams heeft daar last van. Andere mensen vinden haar een gewoon meisje, maar zelf vindt zij zichzelf helemaal niet gewoon: ‘Ik denk teveel. Ik denk zoveel dat ik er bijna niet meer ben.’

In Falling dreams kan zomaar alles gebeuren, net als in een echte droom. Camera’s en projectieschermen zorgen voor beeld op meer plekken tegelijk en blazen miniatuurwerelden op tot meer dan levensgroot. Soms lijkt het alsof je in een live gemaakte videoclip terecht bent gekomen, compleet met bizarre objecten en een pratende vogel die je iets belangrijks wil vertellen, maar wat?

Falling dreams toont dat moment waarop je in slaap valt, maar laat ook zien hoe je hersenen nu eigenlijk werken, in je dromen, maar ook overdag. Ik zag deze voorstelling bij de (voorlopig? laatste) Nederlandse uitvoering en hij raakte mij en mijn oudste dochter enorm. Na afloop zeiden we tegen elkaar: dat meisje ben ik. Ook zeer aanbevolen voor alle professionele en thuisonderwijzers.

De voorstelling van Het Filiaal Theatermakers bekijken kan hier.

Thuistip van de dag: Ga op dromenonderzoek!

Een droom lijkt op een film met veel beelden. Wanneer we dromen zijn de hersengebieden die het logische denken verzorgen minder actief. Daarom denken we meestal niet logisch in een droom en geldt bijvoorbeeld de wet van de zwaartekracht niet meer.

Denk na over je meest bijzondere, mooie, bizarre droom. Welke vreemde of onlogische elementen zaten in je droom? Welk beeld hoorde daarbij? Maak hiervan een tekening of een collage met behulp van tijdschriften en kranten.

Kijk voor meer lestips en informatieve filmpjes op de site van Het Filiaal Theatermakers.

Foto: Joris van Bennekom