Het tekort aan technici in de theatersector wordt steeds nijpender. Daarover berichten deze week ook verschillende dagbladen. De werkdruk stijgt en voorstellingen moeten geannuleerd worden.

De theatersector heeft te kampen met een groot tekort aan technici. Tijdens de coronacrisis moesten veel technici ander werk zoeken (bijvoorbeeld in de zonnepanelenbouw) en die keerden nog lang niet allemaal terug. In andere sectoren wordt vaak beter betaald en de werkdruk is minder hoog. Op onze vacaturepagina stromen steeds meer aanvragen binnen voor technisch theaterpersoneel.

Tegelijkertijd worden er nu meer voorstellingen dan ooit geprogrammeerd. Veel producties die in de lockdowns gemaakt werden en in de ijskast belandden, worden nu ingehaald. In oktober 2019 telden we bij Theaterkrant in de maand mei 124 nieuwe premières. Deze maand mei zijn dat er 171. Er zijn dus minder mensen voor meer werk, wat nog meer werkdruk en uitval oplevert.

Dinsdag berichtte de Volkskrant over de hoge werkdruk van de technici bij Internationaal Theater Amsterdam. Medewerkers die voor 40 uur in dienst zijn, maken volgens de krant werkweken van 50-60, soms zelfs 80 uur. Eind april moest ITA de voorstelling De Toverberg annuleren omdat de betrokken technici staakten.

Uit een rondgang onder andere theaters en gezelschappen, concludeert Trouw vandaag dat de werkdruk ook buiten Amsterdam nijpend is. Ook deze krant bericht over geannuleerde producties wegens een tekort aan technisch personeel. Maandag wordt het personeelsprobleem besproken bij de ledenvergadering van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties.

In onze serie ‘Zorg en hoop na corona’ spraken we afgelopen maart met technicus Tim Senden, die als freelancer voor grote theaters en evenementen werkt, waaronder ITA, Carré en DeLaMar. Hij achtte het ook geen onwaarschijnlijk scenario dat evenementen, festivals en voorstellingen straks in de zomer niet kunnen doorgaan vanwege een gebrek aan technici. Bovendien kapen grotere bedrijven beschikbare technici van kleine instellingen weg: die kunnen financieel en qua secundaire arbeidsvoorwaarden en zekerheid meer bieden.

Senden is echter hoopvol voor de toekomst. ‘Destijds was je blij dat je gevraagd werd, nu moeten zij blij zijn dat ik het overweeg. Niet omdat ik zo tof ben, maar omdat ik überhaupt beschikbaar ben. (…) De arbeidsomstandigheden voor technici zijn veel beter dan voor corona. De prijzen zijn omhooggegaan, het maximaal aantal uren dat op een dag gewerkt wordt is bijvoorbeeld van twaalf naar tien gegaan. Dat is omdat mensen het niet meer pikken.’

Foto: De Toverberg van Internationaal Theater Amsterdam, Dim Balsem