Het Doe-theater heeft een plek gekregen in de portrettengalerij van de Amsterdamse stadsschouwburg. Het schilderij, gemaakt door beeldend kunstenaar Iris Kensmil, werd gisteren onthuld door Marjorie Boston, Daniël Kolf en de zoon van Henk Tjon, Adeiye Tjon, tijdens het Nederlands Theater Festival.

Het Doe-theater was een satirisch-kritisch theatergezelschap, dat in 1973 werd opgericht door Thea Doelwijt en Henk Tjon. Het eerste Surinaamse professionele gezelschap maakte tot ongeveer 1982 een vorm van totaaltheater met alle Surinaamse culturen en elementen.

The Need for Legacy, een jonge generatie theatermakers van kleur die zich inzetten voor een inclusieve Nederlandse theatergeschiedenis, maakte zich hard voor een schilderij van de groep ‘omdat ook de overzeese koloniale geschiedenis onderdeel is van de Nederlandse theatergeschiedenis’. Daarnaast staat het Doe-theater volgens hen ‘met het includeren van iedere culturele groep in Suriname symbool voor de kracht van het collectief’.

Maker van het schilderij is Iris Kensmil, die met olieverfschilderijen, tekeningen en installaties onderbelichte Zwarte geschiedenissen zichtbaar maakt. In 2019 vertegenwoordigde ze Nederland tijdens de Biënnale van Venetië.

Samen met ITA wil The Need for Legacy de komende vijf jaar meerdere schilderijen van makers van kleur toevoegen aan de portrettengalerij van de schouwburg. Daarmee willen de organisaties ‘het bewustzijn vergroten dat onze theatergeschiedenis veelkleuriger is dan we denken.

De portretten komen mede tot stand met steun van donateurs van ITA en door een bijdrage van het Nederlands Theater Festival en ITA. Vorig jaar financierden ze een schilderij van theaterpionier Rufus Collins (1935-1996).

Ook het septembernummer van Theaterkrant Magazine staat stil bij de legacy van het Doe-theater.