Ryan Djojokarso wordt de nieuwe artistiek leider van Danstheater AYA. Hij volgt in maart 2024 Wies Bloemen op, die het gezelschap oprichtte en al 33 jaar leidt. 

Ryan Djojokarso (1983) is sinds 2021 huischoreograaf van Danstheater AYA. Hij maakte er Het verhaal van Anders (8+), een AYA op de huid solo en Mother’s White (12+). Ter voorbereiding op zijn artistiek leiderschap gaat hij de nieuwe artistieke plannen voor het Meerjarenbeleidsplan 2025-2028 ontwikkelen.

Djojokarso, afgestudeerd aan de Codarts afdeling Dans, maakt voorstellingen voor zowel een jong als volwassen publiek. Hij was aan Korzo verbonden binnen de regeling nieuwe makers en maakte een grote zaal productie (LIBI) in samenwerking met het Scapino Ballet en Zuiderstrandtheater.

In 2017 ontving hij als veelbelovend choreograaf de BNG Bank Dansprijs en werd hij genomineerd voor de prijs van de Nederlandse Dansdagen Jong Publiek. In 2020 werd hij opnieuw genomineerd voor de Jong Publiek prijs. Zijn productie WINTER/21/J. werd afgelopen editie van Het Theaterfestival door de Nederlandse Toneeljury geselecteerd als een van de meest indrukwekkende theaterproducties van het moment.

Ryan Djojokarso laat weten zin te hebben ‘om de worsteling én lol van het echte leven via het theater naar de jeugd te brengen. Met veelstemmige verhalen die hokjes en bubbels kunnen doorbreken’. Hij voelt zich thuis bij de traditie van AYA om diversiteit in alle facetten toe te passen. ‘Als we echt een diverse en betere samenleving willen, is het nu tijd om door te pakken. Er zijn zoveel perspectieven die het podium verdienen. Daarom kijk ik uit naar mijn nieuwe rol als artistiek leider van AYA, om zo jong publiek te kunnen raken met eigenwijs danstheater.’

Danstheater AYA is in 1990 in Amsterdam opgericht door maker en choreograaf Wies Bloemen. Ze maakte bij het gezelschap al meer dan 50 jongerenvoorstellingen, zoals Ziel (2009), Snow White en de 7 breakers (2014) en Sluier (2017). In Djojokarso herkent ze ‘de drang om dans te maken met een verhaal; dans die je raakt, voorbij een esthetische beleving. Zijn vermogen om meerdere theatrale disciplines in te zetten is sterk en hij zoekt naar andere verhalen en ingangen voorbij de westerse canon’.

Foto: Ruochen Wang