Het Rozentheater maakt een doorstart als De Pit, een nieuw cultureel netwerk voor jongeren in Amsterdam. De activiteiten worden door jongeren voor jongeren georganiseerd, vanuit de gedachte dat jong publiek zelf het beste weet hoe het benaderd wil worden.

Inmiddels hebben zich al vijftig jongeren gemeld die de verantwoordelijkheid gaan dragen voor de on- en offline invulling van De Pit. Zij worden begeleid door directeur Maritska Witte, oud-directeur van het Rozentheater. De belangrijkste taak van De Pit is volgens Witte jonge Amsterdammers kennis te laten maken met podiumkunsten, waar mogelijk gevolgd door bezoek aan een theater.

Het netwerk heeft daarvoor de eigen website www.depit.nl ter beschikking, waarop jongeren kunnen zien wat er in Amsterdam voor hen te doen is. Deze informatie wordt samengesteld door de Pit Crew, een groep jongeren waar iedereen die dat interessant vindt zich voor kan aanmelden. Volgens de jongeren zijn de culturele activiteiten die er voor hun leeftijd worden georganiseerd niet zichtbaar genoeg. Ze zien het als hun taak om dit te verbeteren. Op de site kunnen jongeren afspreken waar ze (offline) naar toe willen gaan. Ook wil De Pit zelf creatieve activiteiten gaan organiseren.

De website is sinds begin april online. In een filmpje legt de Crew uit wat hij met De Pit voor ogen heeft.

(Jongeren gaven zelf de persconferentie bij de lancering van De Pit op 6 april in de Stadsschouwburg Amsterdam, foto: Trees Heil)