Daria Bukvić wint de Prijs van de Kritiek 2022. De verzamelde Nederlandse theatercritici verlenen de artistiek leider van Theater Oostpool deze eer vanwege de wijze waarop ze persoonlijk engagement weet te combineren met generositeit naar haar medemakers en medewerkers.

Daria Bukvić had geen gemakkelijke opdracht toen ze in juni vorig jaar het artistiek leiderschap van Oostpool aanvaardde. Ze moest het publieke vertrouwen in Oostpool herstellen na de schandalen van de afgelopen jaren, en dat alles terwijl nog het halve seizoen door lockdowns aan banden werd gelegd. Samen met zakelijk directeur Michiel Nannen slaagde ze er volgens de theatercritici echter overtuigend in om de organisatie het voortouw te laten nemen in de sectorbrede transitie naar sociale veiligheid op de werkvloer, en maakte ze daarnaast vorig seizoen twee van de meest bejubelde voorstellingen van het seizoen: het snoeiharde drama Girls & Boys en de feestelijke Shakespeare-bewerking Midzomernachtsdroom. ‘Door zowel in haar maker- als leiderschap persoonlijk engagement te combineren met generositeit naar haar medemakers en medewerkers ontpopte Bukvić zich dit jaar tot een van de meest toonaangevende artistiek leiders van de sector.’

De leden van de Kring van Nederlandse Theatercritici (KNT) kiezen ieder jaar een winnaar van de Prijs van de Kritiek. Dit kan een persoon, instelling of initiatief zijn die of dat het afgelopen jaar een positieve bijdrage heeft geleverd aan theater, muziektheater, dans, mime en/of cabaret. De prijs bestaat sinds 1967. De trofee is een bronzen beeldje van theatervormgever en beeldend kunstenaar Michiel Johannes Jansen. Eerdere prijswinnaars waren Theaterfestival Boulevard, Orkater, De Warme Winkel en de Taskforce culturele en creatieve sector.

De uitreiking van de prijs vindt later dit jaar plaats in overleg met Theater Oostpool.

Foto: Linda Stulic