Onder het motto ‘Kweek talent, koop een stekkie’ heeft Pokon in samenwerking met Fonds Podiumkunsten CultuurStekkie gelanceerd: een nieuwe manier van doneren aan cultuur. Het initiatief werd op 22 mei in de Tolhuistuin in Amsterdam gepresenteerd, waarbij het eerste CultuurStekkie werd uitgereikt aan Marc van Warmerdam, directeur van Orkater.

CultuurStekkie bestaat uit een nieuwe lijn van verschillende Pokonproducten die online te bestellen zijn via cultuurstekkie.nl. Het eerste product is een kruidenkweekset. De verkoopprijs is 5 euro, waarvan 2,50 naar het Fonds Podiumkunsten gaat. Het Fonds Podiumkunsten roept met het gedoneerde geld een prijs in het leven (CultuurStekkie), waarmee een getalenteerde theatermaker een succesvolle voorstelling onder de aandacht van een groter publiek kan brengen.

Tijdens de presentatie merkte Marc van Warmerdam op dit initiatief bijzonder te vinden omdat voor het eerst particulier geld naar een tot nog toe door de overheid gefinancierde instelling gaat, zeker temeer daar is gebleken dat het bedrijfsleven niet staat te springen om de kunsten te ondersteunen. Van Warmerdam zei te hopen dat dit initiatief van Pokon een voorbeeld vormt voor andere bedrijven.

Voor het Fonds Podiumkunsten is het de eerste keer dat op deze manier wordt samengewerkt met een private partij. ‘Dat een commercieel bedrijf als Pokon er van overtuigd is dat het grote publiek nieuwe talentvolle podiumkunstenaars een warm hart toedraagt, stemt bijzonder vrolijk. Het Fonds Podiumkunsten vervult daarom enthousiast de rol van koppelaar om van dit initiatief een succes te maken,’ aldus Henriëtte Post, directeur van het fonds.

Ambassaseurs voor CultuurStekkie zijn Jeroen Krabbé, Anna Drijver, Liz Snoijink, Marcel Musters, Hadewych Minis, Reinout Scholten van Aschat en Annet Malherbe.

(Lancering CultuurStekkie, met v.l.n.r. Ben Scheer (Pokon), presentatrice Isolde Hallensleben, Henriëtte Post (Fonds Podiumkunsten) en Marc van Warmerdam (Orkater). Foto: Fonds Podiumkunsten.)