Lenette van Dongen, Louise Korthals en Theo Nijland hebben gisteren een Poelifinario gewonnen. De VSCD Cabaretprijzen werden gisterenavond uitgereikt in theater Diligentia in Den Haag. Peter Pannekoek ontving de Neerlands Hoop ‘voor de veelbelovende theatermaker met het grootste toekomstperspectief’.

De Poelifinario, de prijs voor het meest indrukwekkende cabaretprogramma van het voorbije seizoen, werd vorig jaar opgesplitst in drie categorieën. Lenette van Dongen krijgt de Poelifinario in de categorie entertainment, voor haar voorstelling Paradijskleier. De titel zegt alles volgens de jury. ‘Het heerlijke Paradijskleier gaat over het creëren van je eigen nirvana, waarin je je van andermans verwachtingen niets aantrekt.’ Van Dongen bewijst in de voorstelling ‘opnieuw een vakvrouw te zijn door razendsnel te schakelen tussen lach en traan, maar ook door continu betekenisvolle gesprekken te voeren met haar publiek.’

Louise Korthals is de winnaar van de Poelifinario in de categorie engagement. Haar voorstelling Alles is er! gaat over doorgeven. Wat geven we nú door aan onze kinderen? En wat geven we stráks door aan onze Moeder Aarde? Volgens de jury zet ze die thematiek ‘met gespierde stellingen en ronkend verwoorde twijfels prachtig neer. Ze verbindt het uiterst persoonlijke moeiteloos aan het maatschappelijk relevante. Haar spel is minstens zo imponerend als die inhoud. Ze gromt, stampt, ontreddert en ontroert.’

De Poelifinario in de categorie kleinkunst gaat naar Theo Nijland. In zijn programma En de rest is onzin liet ‘de maestro van het Nederlandse kleinkunstlied zijn vakmanschap nog maar eens gelden’. Theo Nijland neemt in de voorstelling het publiek mee naar een nabije toekomst waarin alles wat slecht is werd verboden en het leven rimpelloos efficiënt is gemaakt. ‘De stapel steengoede liedjes loopt over van poëtisch verwoord cynisme en wordt opgediend met een stem die net zo warm is als Nijlands glimlach.’

Peter Pannekoek wint de Neerlands Hoop met zijn voorstelling Later was alles beter. In de door Ruut Weissman geregisseerde voorstelling legt Pannekoek volgens de jury glashelder uit dat we in een tussentijd leven. De man is aan het eind van zijn heerschappij, de vrouw staat aan het begin van de hare. Maar moeten we daarom alles wat niet meer aan onze huidige, verlichte standaarden voldoet maar rücksichtslos veroordelen? ‘Een goede grappenmaker was Pannekoek al, nu blijkt hij ook interessante vragen te stellen’, schrijft de jury. ‘Hij laat bovendien knap zien dat cabaret best, of juíst, kan prikkelen als je een genuanceerd verhaal vertelt.’ De voorstelling werd in de pers wisselend ontvangen. ‘Pannekoek lijkt vooral mededogen te hebben voor de mannen. Vrouwen, transgenders en andere achtergestelde groepen moeten het, zoals altijd, ontgelden’, schreef Dick Zijp in NRC.

De Cabaretprijzen zijn in 2003 door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) in het leven geroepen. De jury bestond dit jaar uit Nico Baars (directeur Westlandtheater), Esther Hammink (directeur Theaterhotel Almelo), Charlotte Louwers (directeur Theater De Bussel), Rob van Wijk (directeur Theater de Stoep), Audrey Bolder (regisseur en actrice), Mike Peek (recensent het Parool) en Marijt Helmink  (programmeur Theater Orpheus).

De Nederlandse fotograaf Corb!no (Maarten Corbijn) maakt portretten van de winnaars, die in de foyer van Diligentia komen te hangen. De gelauwerden kregen tijdens de prijsuitreiking een symbolisch voorproefje in de vorm van een betonnen camera gemaakt door kunstenaar Doc Visser.

Foto: Jaap Reedijk