De Gouden Struis 2013 is gewonnen door Orkater voor de campagne rond de voorstelling Breaking the news. Het gezelschap maakte deze campagne met Spektor Storytelling. De Gouden Struis Sectorprijs werd toegekend aan het Wilminktheater / Muziekcentrum Enschede voor de campagne ‘Nieuwsbrief 2.0’. De Gouden Struis is de prijs voor de beste marketingcampagne binnen de podiumkunsten.

Orkater won de Gouden Struis omdat het de hele theaterervaring transformeerde. In samenwerking met Spektor Storytelling werd een transmediale campagne opgezet die een online verdieping gaf die verder ging waar de voorstelling ophield. Het publiek kon lezen en discussiëren over macht, media en manipulatie. Volgens de jury is Orkater met deze campagne een ‘gamechanger’, omdat de campagne een nieuwe manier van theatermaken is, als onderdeel van het product dat in de markt werd gezet.

De Sectorprijs ging naar het Wilmink Theater en Muziekcentrum Enschede omdat onder de noemer ‘Persona marketing’ een heavy user niet meer dezelfde informatie ontvangt als een passant die eenmalig een kaartje koopt. Het is de bedoeling dat op den duur iedere klant de informatie krijgt die het best bij hem past.

De prijzen werden uitgereikt aan het eind van de eerste dag van het Congres Podiumkunsten 2013 in De Nieuwe Kolk in Assen. Het congres werd geopend door co-voorzitter Jacques Wallage die gematigd optimistisch was over de ontwikkelingen in de schouwburgen in het eerste jaar van de bezuinigingen en in het licht van de economische crisis. Over een ding was Wallage uitgesproken: de gedachte dat de podiumkunsten baat zouden hebben bij sponsoring valt enorm tegen. ‘Sponsoring komt niet echt van de grond, dat is een fata morgana gebleken.’

Hartverwarmend was de ontvangst van Matthijs Rümke die na een zwaar ziekbed voor het eerst weer in het openbaar zijn opwachting maakte. Hij hield een pleidooi voor het reflectieve in de kunst zonder dat het publiek uit het oog wordt verloren.

Minister Jet Bussemaker, die het congres zou openen maar op het laatste moment verstek moest laten gaan, richtte zich op film tot de verzamelde schouwburgdirecteuren, hun medewerkers en andere aanwezigen uit de sector. Zij vertolkte haar overtuiging dat iedereen kunst op het netvlies moet krijgen en legde daarbij de nadruk op wat daarvoor de grondslag vormt: cultuureducatie. Zij riep de aanwezigen op haar te helpen bij het formuleren van haar kunstbeleid door het sturen van brieven met voorstellen, plannen en suggesties.

Foto Eric van Nieuwland