‘Bewaar je ticket, geniet later’. Dat is de gezamenlijke oproep die Nederlandse theaters, concertzalen, poppodia, evenement- en sportorganisatoren, musea en festivals vandaag doen. Ze vragen aan bezoekers om geen geld terug te vragen, maar om hun tickets te behouden tot alle deuren weer opengaan en zo de culturele sector te steunen.

Bij geannuleerde evenementen heeft de consument onder normale omstandigheden het recht op restitutie van het aankoopbedrag. De coronacrisis zorgt er echter voor dat de financiële impact voor de sector zo groot is dat instellingen failliet kunnen gaan, als voor alle reeds gekochte tickets het geld teruggestort moet worden.

De sector heeft nu in gezamenlijkheid een regeling ontwikkeld, die hen meer tijd en ruimte geeft. Ze stelde die op met ondersteuning van het ministerie van OC&W en volgens de regels van de ACM.

Organisatoren zoeken zoveel mogelijk naar nieuwe data voor de evenementen die nu geen doorgang kunnen vinden. De oorspronkelijke tickets blijven daarvoor geldig. Is zo’n verplaatsing niet mogelijk, wordt het evenement definitief afgelast of is de houder van het ticket verhinderd op de nieuwe datum, dan krijgt de houder van het ticket een voucher ter waarde van de oorspronkelijke ticketprijs, inclusief (service)kosten, die later ingewisseld kan worden.

Ticketkopers worden door de betreffende organisator geïnformeerd over de praktische afhandeling van hun evenement en tickets. Ook kunnen bezoekers in veel gevallen ervoor kiezen om hun kaartje om te zetten in een donatie, waarmee zij artiesten, makers en de mensen achter de schermen steunen.

De brancheverenigingen laten ook weten ‘uiteraard begrip te hebben voor als houders van tickets om welke reden dan ook niet van deze regeling gebruik willen of kunnen maken’. Zij kunnen alsnog hun geld terugvragen.