Operarecensent Olivier Keegel en de Vlaamse website Opera Gazet, waar hij aan verbonden is, krijgen voortaan geen perskaartjes meer voor producties van De Nationale Opera. Ook wordt Keegel niet langer uitgenodigd voor persbijeenkomsten. Directe aanleiding is een kritisch opiniestuk dat Keegel over het aankomend seizoen van het gezelschap schreef, dat Het Parool eind februari publiceerde.

Sandra Eikelenboom, hoofd communicatie bij DNO, benadrukt in Het Parool dat er geen sprake is van censuur. Olivier Keegel is, net als iedereen, welkom bij alle producties en het staat hem vrij te schrijven wat hij wil, maar niet langer mede-gefaciliteerd door het gezelschap. De afdeling communicatie heeft hier gezamenlijk met de directie toe besloten. ‘Zijn stukken zijn vaak vilein en onder de gordel en zijn laatste stuk zat ook nog vol twijfelachtige aannames’, licht ze toe. Met dit laatste stuk is volgens het gezelschap ‘de grens van het journalistiek aanvaardbare overschreden’.

In het opiniestuk noemt Keegel het nieuwe seizoen van DNO ‘een hautaine klap in het gezicht van de traditionele operaliefhebber.’ De conservatief georiënteerde operarecensent heeft al langer kritiek op het artistieke beleid van Pierre Audi, die na dit seizoen na dertig jaar vertrekt bij het gezelschap. Keegel spreekt in het gewraakte artikel van ‘dertig jaar internationaal snobisme en hobbyisme.’ Vorig jaar startte hij nog een petitie om de marathonvoorstelling Aus Licht van Karlheinz Stockhausen tegen te houden. De voorstelling gaat volgend jaar zoals gepland in première tijdens het Holland Festival.