Het is tijd voor een nieuw futuristisch manifest, vonden de initiatiefnemers van het theaterproject De Futuristen. Op het voorbije Theaterfestival Oerol deden de theatermakers, samen met wetenschappers en publiek, negen dagen lang onderzoek naar de toekomst. In een rode dome op het strand verdiepten ze zich in de nieuwe technologie die de komende vijftig jaar onze wereld blijvend zal veranderen. Vandaag presenteren ze de conclusies.

Het theaterproject, een coproductie van het Nieuw Utrechts Toneel, Het Zuidelijk Toneel en De Nwe Tijd, wil met een nieuw manifest reageren op het in 1909 gepubliceerde ‘Futuristisch Manifest’ van Filippo Tommaso Marinetti, eveneens geschreven als reactie op een veranderende wereld. Dat manifest stond volgens theatermaker Greg Notrott vol van ‘nogal boreaal gedachtegoed’. ‘Er werd opgeroepen tot oorlog als hygiëne van de wereld, tot de agressieve beweging. Het manifest verheerlijkt de snelheid en de machines en minacht de vrouw.’ Hij vond het, aan het begin van de eenentwintigste eeuw, tijd voor een nieuw futuristisch manifest. ‘Maar dan een dat pleit voor bouwen in plaats van vernietigen, voor eerbied in plaats van minachting, voor vrede en duurzaamheid en de vertraagde pas in plaats van strijd, oorvijg en snelheid.’ Landelijke kranten kregen het verzoek de tekst op hun voorpagina te publiceren.

HET NIEUWE FUTURISTISCH MANIFEST

Het was 2019, de laatste dagen van de lente.

Wij verzamelden ons bij de ondergaande zon
en warmden onze handen aan de brandende wereld.

Wij stonden op een kruispunt,
onze keuzes zouden bepalend zijn,
niet langer wilden wij de eindgebruikers zijn van een leven
dat door anderen werd bepaald,
maar wij moesten zelf de architecten worden van de toekomst.

Alles was nog mogelijk.

Was alles nog mogelijk?
Nee.
Wij waren al afgesneden van de meest hoopvolle alternatieven. Er waren duizend opties op de ondergang
en enkele optimistische scenario’s.

We kenden de chaostheorie,
wisten dat alles afhing van de details, het dubbeltje op zijn kant
de vleugelslag van de vlinder,
de hartslag van een enkel mens.

Dus wij verzamelden ons bij de ondergaande zon warmden onze handen aan de brandende wereld
en wij vroegen negen dagen lang: wat moeten wij doen?

En samen maakten wij een manifest.
Niet omdat we zeker wisten dat dit ons zou redden maar omdat wij het hoopten,
en omdat wij wilden geloven
dat hoop doet leven.

DIT IS HET NIEUWE FUTURISTISCHE MANIFEST
1.
Soms hebben wij geen zin om in beweging te komen.

Wij zijn niet de enige.
Wij erkennen dat we verslaafd zijn.
En dat ons leven onhanteerbaar is geworden.

Wij zitten te lekker.

Geef ons kalmte moed en wijsheid

Want we zitten te lekker.
Maar we zullen opstaan.
We beginnen vandaag.
Want misschien is de opwarming geen probleem voor de aarde, Maar wel voor ons.

Dus.
Om meer te zijn moeten we minder hebben:
GEEF ONS DE WIJSHEID OM HET ONDERSCHEID TE MAKEN TUSSEN HEBBEN EN ZIJN

2.
Wij moeten de toekomst blijven bevragen. Maar welke vragen moeten we stellen? Welke keuzes moeten we maken?

Minder politiek. Of meer politiek.
Meer belasting. Of minder belasting.
Aan morgen denken. Of aan over honderd jaar. Mooi en aardig zijn. Of ook eerlijk en onszelf.

Wat is de vraag? Zijn of niet zijn?

Want alles is mogelijk. De toekomst is open.

Dus is

HET ANTWOORD OP DE VRAAG ‘ZIJN OF NIET ZIJN’ IS EEN VOLMONDIG ALLEBEI!

3.
Wetenschappers zeggen: het is de maatschappij die de regels maakt.

Overheden zeggen: het is de burger die de regels maakt. Bedrijven zeggen: het is de consument die de regels maakt.

Prima. Als wij het bewustzijn zijn
willen wij het recht onze eigen regels te bedenken.

WIJGRIJPEN DE MACHT UIT DE KLAUWEN VAN DE BEWUSTELOZE SYSTEMEN

4.
Weg met de massabedrijven, de toekomst is lokaal. Wij willen de makers van onze kleding kennen. Wij zijn bereid iets van ons gemak op te geven. Omdat wij betere wereld willen, willen wij betere kleding hebben. Omdat wij betere kleding willen hebben zullen wij onze huidige kleding uit moeten trekken. Wij moeten onze kleding uit trekken. Voor een betere wereld moeten wij onze kleding uit trekken. Wij gaan naakt. Wij worden naaktslakken. Wij gaan naakt.

WEG MET DE MODE – IEDEREEN NAAKTSLAK

5.
Wij moeten gelijkheid implementeren en privileges frustreren. Dat gaat niet vanzelf.

Dus

WIJ HEBBEN EEN ALGORITME VOOR TEGENWIND NODIG

6.
De onwerkelijke wereld zal komen
En we kunnen anderen niet laten bepalen
hoe onze onwerkelijke wereld eruit komt te zien.

WIJ ZULLEN ZELF ONZE ONWERKELIJKE WERELD INRICHTEN

7.
Liefde is concentratie.
Liefde is weerstand.
Liefde is aandacht.
Liefde is een lift
Liefde is een zorgpoes
Liefde is een tongende robot
Liefde is al het bovenstaande
En bovenal is liefde eigen keuze
En die keuze kan elke dag anders zijn

DUS

WIJ MOGEN ELKE DAG DE LIEFDE HERBEREKENEN

8.
Het leven is niet binair maar absurd en onlogisch. Dus

NAAST ELKE PROGRAMMEUR MOET EEN KUNSTENAAR ZITTEN

9.
Het leven is een ode aan de complexiteit. Het leven is niet zo maakbaar. Toeval is belangrijk, we kunnen het leven niet allemaal in eigen hand houden. Omarm het speelse. Omarm het absurde. Leer van het onlogische.
Wees tevreden met het mysterie. Wees tevreden met wat we niet weten. Wees tevreden met je eigen DNA en met het DNA van anderen.
Diversiteit! Diversiteit! DiversiDADA!

DE MENS HEEFT RECHT OP EEN OPEN TOEKOMST

 

Het manifest werd ondertekend door:
Theatermakers: Greg Nottrot, Freek Vielen, Jibbe Willems, Rebekka de Wit, Suzanne Grotenhuis, Marcel Osterop, Margo Verhoeven, Mark Kraan, Lisa Lucaszczyk, Frank van Kasteren, Wilko Sterke, Mariëlla van Apeldoorn, Uri Rapaport, Morgana Machado Marques, Kim Eldering, Richard Bron, Jannet van Lange, Harald Austbø
Wetenschappers: Marc van Mil, Sennay Ghebreab, Marina Toeters, Wieger Wamelink, Claudia Wieners, Randal Koene, Martijntje Smits, Gijs den Butter, Leo Kouwenhoven.
Namens Oerol: Siart Smit ( Zakelijke Directeur), Kees Lesuis ( Artistiek Leider)

Foto: Nichon Glerum