De komende twee woensdagen zendt documentaire-programma Het Uur van de Wolf theaterfilms uit: Twee Mannen over Ivo van Hove en Jan Versweyveld, en Het langzame leven van Kees Torn.

Twee Mannen – Docmakers in coproductie met de NTR
22 juni, 22.20 uur, NPO2
Als regisseur Ivo van Hove en scenograaf Jan Versweyveld elkaar begin jaren ’80 in Antwerpen ontmoeten, is dat het begin van een intense, stormachtige liefdesrelatie, die pas toekomst krijgt als ze besluiten samen theater te gaan maken. Inmiddels delen de twee mannen ruim veertig jaar leven en werk en is er in hun theater een symbiose ontstaan waarbij ze soms niet meer weten welk idee van wie afkomstig is.

Voor de film Twee Mannen volgt filmmaker Suzanne Raes de twee theatermakers tijdens het slopende productieproces van Age of Rage. Vuur, moord, dans, muziek en heel veel bloed: geen middel wordt geschuwd in deze ambitieuze ruim 3,5 uur durende voorstelling, waarin alles wat zij de afgelopen 40 jaar hebben uitgevonden bij elkaar moet komen. Journalist Frénk van der Linden onderwerpt ondertussen beide mannen in hun repetitiestudio aan een aantal persoonlijke interviews.

Raes vervlechtte al het materiaal tot een film over een theaterliefde. Eerder portretteerde ze onder anderen Claudia de Breij, Jochem Myjer en Boudewijn de Groot. 

Het langzame leven van Kees Torn – Basalt Film
29 juni, 22.08 uur, NPO2
Cabaretier en dichter Keest Torn maakte negen theaterprogramma’s vol pakkende nummers, vindingrijke taalgrappen, overpeinzingen en taalspelletjes. Hij won meerdere prijzen, waaronder in 1994 de jury- en publieksprijs van het Leids Cabaret Festival.

In 2012 hield hij het voor gezien. Kees Torn leeft nu al jaren een teruggetrokken bestaan. Het duizend-koppig publiek heeft hij ingeruild voor twee, drie vrienden met wie hij correspondeert: ‘Nu weet ik tenminste tegen wie ik het heb.’

In de documentaire Het langzame leven van Kees Torn krijgt filmmaker André van der Hout toegang tot zijn leven. Daar lijkt – tussen zijn typemachines, sigarendoosjes en vulpennen in – de moderne tijd nauwelijks doorgedrongen.

Foto: Still uit Het langzame leven van Kees Torn van André van der Hout