The Need for Legacy heeft een online platform gelanceerd: The House of Legacies. Met het nieuwe portal wil de stichting de artistieke nalatenschappen van podiumkunstenaars van kleur zichtbaar en toegankelijk maken voor een breed publiek.

The Need for Legacy brengt al een aantal jaren met verschillende generaties podiumkunstenaars vergeten geschiedenissen van makers van kleur onder de aandacht. Door deze verhalen te delen en de manier waarop archieven worden samengesteld kritisch te bekijken, werkt de stichting aan een inclusieve toekomst voor de podiumkunsten in Nederland.

2,5 jaar geleden begon de stichting met onderzoekstafels, waarvoor verschillende groepen mensen werden uitgenodigd om data bij elkaar te brengen. Wie heeft wat met wie gemaakt, op een bepaald punt in de tijd en plaats, en in welke verbanden? Daarnaast ging een eigen onderzoeksteam aan de slag, dat onder meer archieven bezocht in Nederland en Suriname.

Voor de ontsluiting van alle kennis werd uiteindelijk gekozen voor een semantische database ‘waarin je het relationele aanlegt en zichtbaar maakt, waardoor de database betekenis gaat krijgen voor de gebruiker die de informatie opzoekt’ verduidelijkt projectleider Kimberley Smit. The House of Legacies bevat naast een online archief ook een storytelling-pagina waar de data worden verrijkt met gerelateerde artikelen.

Het materiaal staat nu vooral op de eigen website, maar de ambitie is om het portal te verknopen met steeds meer andere collecties, zoals de mediatheken van de toneelscholen en de theatercollectie bij Allard Pierson. De archiefvormgevers willen ook bronnen uit fysieke archiefruimtes kenbaar maken om zo ’te verhelpen dat boeken verstoffen, of dat mappen zo lang mogelijk zuurvrij in het archief liggen’, zei archief- en onderzoekscoördinator Maya Reus tijdens de lancering. ‘We willen graag dat mensen het bekijken, zodat de verhalen ook leven in mensen hun hoofden. Wat uiteindelijk meer impact heeft op het herinneren ervan.’

De organisatie heeft zelf – naast onder meer een kleine bibliotheek – het archief van de Surinaams-Nederlandse theatermaker en schrijver Thea Doelwijt in huis. Dit archief hebben ze in 2023 geschonken gekregen, en vanaf maart 2024 wekelijks met een team van onderzoekers vormgegeven.

The Need for Legacy ontwikkelde het platform in samenwerking met podiumkunst.net, Allard Pierson, LFMC en US Media. De onderzoekers die voor het platform werken hebben allemaal BIPOC- en migratieachtergronden, en zijn daarmee zelf onderdeel van de communities die ze onderzoeken, wat volgens Reus ‘enorm veel kennis en sensitiviteit meebrengt’. De ideologie waar vanuit zij werken, is er een van inclusiviteit en dekolonialiteit. De eerste regel van het ontwerpplan was dan ook: Niets wordt weggegooid. ‘Wij willen niet dicteren dat iets geen waarde heeft.’

Het onderzoeksteam moest ook een mix zijn van mensen met een academische en niet-academische achtergrond. ‘Ik geloof dat je als organisatie die meer kleur, meer diversiteit en meer inclusie wil, ook daar aan moet denken’, zei redacteur en onderzoekscoördinator Rochelle van Maanen bij de lancering. ‘We zijn al heel snel geneigd om in academische, anti-racisme-lingo te praten. Hierdoor wordt het werk heel erg abstract.’

Bij de lancering benadrukte The Need for Legacy dat het de komende jaren blijft doorwerken aan het ontsluiten en verkopen van collecties en data. ‘We hebben hier nu 2,5 jaar aan gewerkt. In dit tijdsbestek kunnen we niet recht doen aan 100 jaar miskenning en 100 jaar onrechtvaardigheid. Bovendien hebben we ook niet het alleenrecht op die geschiedenissen’, zei Smit. De focus ligt op community archiving. Bij de lancering werd opgeroepen om kennis te blijven delen. ‘Via de FAQ op het platform kun je ons benaderen. We nemen de data graag in ontvangst. Dat is onze manier om dit groeiende netwerk te delen en niet te gatekeepen.’