Op 27 mei is in de Stadsschouwburg Amsterdam Public gelanceerd, een nieuw multidisciplinair platform dat als cultuurgids in het Amsterdamse aanbod wil gaan fungeren. Voor vijftien euro per maand krijgen leden van Public gratis toegang of korting op dans, toneel, muziek, film en beeldende kunst bij dertig aangesloten Amsterdamse instellingen. De redactie van Public bepaalt de selectie.

Initiatiefnemers Leon Caren (1978) en Bas Morsch (1973), tevens oprichters van muziekplatform Subbacultcha, hopen met Public nieuwe publieksstromen op de been te brengen. Volgens hen weet een groot potentieel publiek de weg naar de culturele instellingen niet te vinden. Caren en Morsch willen met het platform bouwen aan een ‘community van cultuuroptimisten’, met een redactionele website, een maandelijks cultuurmagazine, een wekelijkse digitale nieuwsbrief en een verdiepend programma met Q&A’s en debatten.

De helft van de inkomsten die de leden van Public genereren vloeit terug naar de aangesloten instellingen. Volgens Melle Daamen, directeur van de Stadsschouwburg Amsterdam, is met name het creëren van een smaakgemeenschap aantrekkelijk voor de instellingen. Door een community te creëren die vertrouwt op de keuzes van de Public-redactie wordt een ander publiek aangesproken dan dat waarop de marketingcampagnes van de schouwburg zich richten. Tijdens de persconferentie tekenden Melle Daamen, Yoeri Albrecht (directeur van De Balie) en Marloes Krijnen (directeur van Foam) de eerste drie aanmeldingen.

Om in september van start te kunnen moet Public voor 15 juli vijfentwintighonderd leden hebben. Indien dit niet wordt gehaald kan het initiatief niet van start gaan. Op 28 mei organiseert Public een groots evenement om de lancering te vieren in Felix & Foam in Amsterdam. Onder de deelnemende instellingen bevinden zich het Holland Festival, Koninklijk Theater Carré, het MC Theater, Nationale Opera & Ballet, Toneelgroep Amsterdam, De Brakke Grond en de Stadsschouwburg Amsterdam.

Meer informatie is te vinden op de website www.go-public.nl