De Duitse theaterregisseur Nicolas Stemann en de Frans-Beninse zangeres Angélique Kidjo zijn benoemd tot de associate artists van het Holland Festival 2022. Het internationale podiumkunstenfestival belicht naast hun werk, ook thema’s die voor hen van betekenis zijn, evenals aan hen gerelateerde kunstenaars.

Kidjo en Stemann werken in heel verschillende disciplines, maar hebben volgens festivaldirecteur directeur Emily Ansenk allebei brede artistieke en maatschappelijke interesses die genre- en landsgrenzen overstijgen. ‘Met hun actuele werk en grote netwerk bieden zij het festival waardevolle ingangen ter verdieping en verbreding van de programmering.’

De uit Benin afkomstige zangeres Angélique Kidjo (1960, Ouidah) is volgens Time Magazine ‘Afrika’s belangrijkste diva’ en The Guardian noemde haar een van de 100 meest inspirerende vrouwen ter wereld. Kidjo vermengt in haar muziek West-Afrikaanse invloeden met elementen uit de Noord-Amerikaanse R&B, funk en jazz uit Europa en Latijns-Amerika. Haar muzikale interesse strekt zich uit van pop tot jazz, tot Franse chansons en klassieke muziek. Sinds haar vertrek uit Benin omstreeks 1980 woont en werkt ze afwisselend in Frankrijk en de Verenigde Staten.

In coproductie met het festival werkt Kidjo momenteel aan de muziektheatervoorstelling Yemandja – a story of Africa. Geïnspireerd door haar voorouders, haar familie en de veerkracht van Afrika, zingt en acteert Kidjo zelf in dit verhaal over het onrecht van de slavenhandel. De opdracht van associate artist noemt Kidjo ‘erg opwindend’. ‘Ik heb mijn hele carrière besteed aan het bouwen van bruggen tussen verschillende culturen, verschillende muziekstijlen en verschillende generaties, het laten zien van de diepte en de schoonheid van Afrikaanse nummers. Ik voel dat het Holland Festival de perfecte plek is om dat werk uit te breiden naar verschillende kunstvormen en om een Afrikaans perspectief te bieden in een tijd waarin we ontdekken hoezeer onze levens met elkaar verweven zijn.’

Nicolas Stemann (1968, Hamburg) is een van de grote regisseurs van het hedendaagse Duitse toneel. Hij heeft een bijzondere samenwerking met Nobelprijswinnares Elfriede Jelinek en maakte ensceneringen van meerdere van haar teksten. Samen met Benjamin von Blomberg is Stemann momenteel artistiek directeur van het Schauspielhaus Zurich.

In het Holland Festival waren van Stemann eerder de voorstellingen Babel (2007) en Die Schutzbefohlenen (2014) te zien, beide met tekst van Jelinek. De komende festivaleditie wil de organisatie graag de opera Kein Licht vertonen, die hij maakte met componist Philippe Manoury op een libretto van Jelinek, over de menselijke invloed op het klimaat en daaruit voortkomende rampen. Zijn rol als associate artist ziet hij als een geweldige kans. ‘Het presenteren van mijn werk en een keuze uit producties van makers die verbonden zijn aan ons theater in Zürich is mij zeer dierbaar!’ Hij is benieuwd in hoeverre deze samenwerking weerklank zal vinden in belangrijke debatten in Nederland, zoals over de strijd voor een rechtvaardiger klimaatbeleid. ‘Het is onze plicht als kunstenaar om na te denken over hoe we kunnen bijdragen aan dit brandende vraagstuk.’

Sinds 2019 werkt het Holland Festival jaarlijks samen met een of twee associate artist(s). Eerdere associate artists waren Gisèle Vienne en Ryuichi Sakamoto in 2021, Bill T. Jones in 2020 en Faustin Linyekula en William Kentridge in 2019. De 75e editie van het Holland Festival vindt plaats in juni 2022.