‘We moeten meer durven zijn en worden dan onze achtergrond, verleden, kleur, gender of leeftijd.’ In haar Staat van het Jeugdtheater deelde jeugdtheaterregisseur Moniek Merkx gisteren haar irritatie over de nadruk op identiteit in het huidige cultuurbeleid. De artistiek leider van Maas theater en dans wil in haar voorstellingen ‘een mentaliteit laten zien en geen identiteit’.

Op de Professionalsmiddag Jeugdpodiumkunsten van Het Nederlands Theater Festival in Theater de Krakeling vertelde Merkx over haar eigen achtergrond, familie en omgeving, en hoe zich aan hen allemaal ontworstelde. ‘Ik wilde steeds meer, anders, mooier, spannender, gevaarlijker, brutaler leven.’ Merkx verbindt zich met wie of wat zij maar wilt en waar mogelijk kiest ze dat zelf. ‘Ik ben geen groep. En dat gun ik iedereen.’

In het theater wil ze dan ook niet het verhaal van de ‘identiteit’ van haar performers vertellen. ‘Ik probeer liever via hen alle rollen, beelden, verhalen voor iedereen beschikbaar te maken.’ Merkx wil in haar voorstellingen ‘grootsere en brutalere werelden’ tonen aan haar publiek. ‘Ik wil ze de kans geven alles te zijn, weg te vliegen, op te staan, te durven, te tonen dat ‘de wereld veel groter is dan ze zeggen’.’

Merkx zei in haar speech zeker belang te hechten aan ‘representatie van alle kleuren, soorten en maten op het podium’ en daar ook zeer bewust mee bezig te zijn bij het casten. Maar daarbij denkt ze meestal niet vanuit personages. ‘Dan kies ik gewoon een gemixt ensemble van mensen die niet op rollen worden gecast maar op persoonlijkheden, op eigenheid. En dan ben ik veel minder bezig met representatie van een groep, want in feite vind ik dat gewoon verdacht.’

Merkx wil in haar voorstellingen ‘een mentaliteit laten zien en geen identiteit’. Zelf verbindt ze zich het liefst aan haar theaterfamilie. Ze eindigde haar speech met een huwelijksaanzoek aan hen en een ‘familiemodeshow’.

Lees hier de volledige Staat van het jeugdtheater 2019. Foto de theaterfamilie van Moniek Merkx: Jean van Lingen