De voorstelling King Size van theatermaker Christoph Marthaler opent de tiende editie van Operadagen Rotterdam. Van 22 tot en met 31 mei presenteert het jubilerende festival meer dan honderd muziektheatervoorstelling uit binnen- en buitenland.

Met het festivalthema Gelijkheid sluit Operadagen een themadrieluik waarin de leus uit de Franse Revolutie (Vrijheid, gelijkheid, broederschap) aan de tand des tijds wordt getoetst. De afgelopen jaren stonden Broederschap en Vrijheid centraal.

Binnen het thema Gelijkheid krijgt de positie van vrouwen speciale aandacht. Zo zingt Claron McFadden in Händels Semele en gaat Elle est moi und töte mich over het levensverhaal van Romy Schneider. In het eerste weekend wordt tevens de gelijkheid tussen mannen en vrouwen onderzocht onder de noemer ‘De trilogie van het echtelijke bed’, met de voorstelling In Bed with Mozart van Wunderbaum/Theater Rotterdam met orkest B’Rock, en Marthalers King Size.

Ook op het programma staan de circusopera Daral Shaga van componist Kris Defoort, Feria Musica en het Nederlandse Silbersee, en de familievoorstelling De koningin zonder land van Muziektheater Transparant. Componist en Pulitzer Prize-winnaar David Lang is met twee Nederlandse premières aanwezig: Love Fail en Death SpeaksTevens is de multimediale opera Private View te zien, die afgelopen januari in Parijs de Rolf Liebermann Prize for Opera won.

Behalve de Rotterdamse Schouwburg, het oude- en nieuwe Luxor Theater en de Doelen gebruikt Operadagen Rotterdam de stad als podium met concerten op onalledaagse locaties. Zo is er een operaconcert op het dak van de Bijenkorf, een muziektheatervoorstelling (The Big Easy) onder de Van Brienenoordbrug op Zuid en klinkt er opera tijdens concerten in tal van Rotterdamse huiskamers. 

Foto: King Size – Christoph Marthaler