Het Ro Theater en de Rotterdamse Schouwburg fuseren hun marketingafdelingen. Ruben Israël, hoofd marketing van de schouwburg, komt aan het hoofd van de gezamenlijke afdeling te staan. Het is een volgende stap in de samenwerking binnen Theater Rotterdam, de coalitie van het Ro Theater, de Rotterdamse Schouwburg, Wunderbaum en Productiehuis Rotterdam.

Het is de eerste keer dat in Nederland een gezelschap uit de basisinfrastructuur en een kernpuntschouwburg gezamenlijk marketing gaan voeren. Volgens Ruben Israël is het eigenlijk opmerkelijk dat er niet meer wordt samengewerkt tussen de schouwburg en het theatergezelschap in een stad. ‘We hebben hetzelfde doel: zoveel mogelijk mensen uit Rotterdam, de regio en Nederland van theater laten genieten. We kunnen veel van elkaar leren en zo wellicht een voorbeeld voor Nederland zijn.’

In het komende theaterseizoen 2014-2015 wordt de kaartverkoop voor alle voorstellingen in het gebouw van het Ro Theater en in de Rotterdamse Schouwburg vanuit een centrale kassa geregeld. Met behulp van het Rotterdamse communicatiebureau IN10 wordt de (online) marketingstrategie op elkaar afgestemd. De twee individuele merken blijven behouden, maar naar verluidt wordt achter de schermen hard gewerkt aan een verdere integratie van de twee instellingen, uitmondend in een groot gezelschap met een belangrijke naam aan het hoofd.

De samenwerking tussen de coalitiepartners bestaat uit verschillende componenten. Zo delen Wunderbaum en Productiehuis Rotterdam, die beide in de Rotterdamse Schouwburg zijn gevestigd, verschillende medewerkers en zijn er drie gezamenlijke producties en jongerenperformances gemaakt. Ook heeft Theater Rotterdam de afgelopen twee jaar een Kwartaalkrant uitgebracht en wordt er regelmatig overlegd over artistieke, bedrijfsmatige en marketingtechnische ontwikkelingen. Met de coalitie willen de instellingen meer eigen inkomsten genereren en een groter publiek bereiken.

Foto: Rotterdamse Schouwburg