Choreograaf Marco Goecke heeft zaterdag een zak hondenpoep in het gezicht van een Duitse theatercriticus gegooid. Dat gebeurde tijdens de pauze van een première in de Staatsopera van Hannover. De betrokken recensent, Wiebke Hüster, had in de Frankfurter Allgemeine Zeitung een kritische recensie geschreven over Goeckes voorstelling In the Dutch Mountains bij het Nederlands Dans Theater in Den Haag.

In Hannover speelde het programma Glaube – Liebe – Hoffnung met de première van Goeckes choreografie Hello Eart. Volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung hield Goecke tijdens de pauze de theatercriticus in de foyer staande om te vragen wat ze deed op zijn première. Hij dreigde haar het huis uit te zetten en beschuldigde haar ervan verantwoordelijk te zijn voor het opzeggen van abonnementen in Hannover. Goecke zou steeds meer van streek zijn geraakt en uiteindelijk een papieren zak met ‘dierlijke uitwerpselen’ tevoorschijn hebben gehaald, waarvan hij de inhoud in het gezicht van de dansrecensent gooide.

De Staatsopera van Hannover heeft Goecke met onmiddellijke ingang geschorst en hem tot nader order toegang tot het operahuis ontzegd. ‘Met zijn impulsieve reactie op journalist Wiebke Hüster afgelopen zaterdagavond heeft balletdirecteur Marco Goecke alle gedragsregels van de Staatsoper Hannover geschonden, mevrouw Hüster persoonlijk diep beledigd en daarmee het publiek, de huismedewerkers en het grote publiek tot het uiterste verontrust’, schrijft het theater in een statement. Het operahuis heeft meteen contact opgenomen met Hüster en haar persoonlijk en ook publiekelijk excuses aangeboden. Het huis onderzoekt verdere arbeidsrechtelijke stappen tegen de choreograaf.

De Frankfurter Allgemeine Zeitung neemt de ‘voorbereide uitwerpselenaanval’ zeer serieus en deed aangifte. ‘Naast het misdrijf van lichamelijk letsel, beschouwen wij de vernederende daad ook als een poging om onze vrije, kritische kijk op kunst te intimideren.’ Goeckes grensoverschrijding legt volgens de krant tevens de verstoorde relatie tussen kunstenaar en kritiek bloot.

De Kring van Nederlandse Theatercritici (KNT) noemt de handelwijze van Goecke vanmiddag uiterst laakbaar en onaanvaardbaar. ‘Het incident tart elk respect voor iemands persoonlijke integriteit’, reageert voorzitter Kester Freriks. ‘Het verwijt dat er abonnementen zijn teruggetrokken, mag geen argument zijn tot deze onterende handelwijze over te gaan. Dat het ook nog eens ten overstaan van publiek gebeurde in de openbare ruimte laat zien dat Goecke elk besef van perspectief heeft verloren.’ Het recenseren van kunstuitingen is volgens de Kring een essentieel onderdeel van de kunstwereld zelf en de dialoog tussen kunstenaar, kunstwerk en criticus ‘mag nooit op het persoonlijke vlak met grove middelen uitgevochten worden’.

Bij navraag zegt ook de directie van het Nederlands Dans Theater, voor wie Goecke In the Dutch Mountains creëerde, het incident ten zeerste te betreuren. ‘Marco Goecke is een gewaardeerd associate choreograaf van NDT met wie wij al jarenlang met veel plezier samenwerken, met prachtige danscreaties als resultaat. Dit handelen is echter in strijd met onze waarden die we als leidraad in al onze samenwerkingen hanteren’, schrijven artistiek directeur Emily Molnar en zakelijk directeur Willemijn Maas.

Goecke zelf reageerde later op de lokale televisiezender NDR Niedersachsen. Hij zei geschrokken te zijn van zichzelf, maar bood nog geen excuses aan. ‘Ik denk dat de keuze van het middel niet geweldig was. Het wordt maatschappelijk gezien natuurlijk niet gerespecteerd als je je toevlucht neemt tot dergelijke middelen.’

De Nederlandse pers was overigens unaniem lovend over In the Dutch Mountains.

Foto: Rahi Rezvani, In the Dutch Mountains van Nederlands Dans Theater