De metafoor van het circus is vaak toepasselijk. Robert Carsen gebruikte haar vorig seizoen in Brussel voor Verdi’s Rigoletto, de hofnar. Lotte de Beer kiest clowns als de hoofdpersonen voor haar nieuwe productie van Mozarts Così fan tutte, de opera over jonge mensen die met de harde realiteit van de liefde worden geconfronteerd. En het werkt […]
Operaregisseur Lotte de Beer heeft de prijs voor ‘beste nieuwkomer’ gewonnen op de International Opera Awards in het Londense Savoy Theatre. De prestigieuze operaprijzen, een initiatief van het Britse Opera Magazine, werden uitgereikt op 26 april jl. Ze nam het onder meer op tegen Christopher Allen, Tim Murray en Raphaël Pichon.
De Beer runt haar eigen gezelschap Operafront, waarmee ze onder andere La Bohème en Così fan tutte maakte. Ook werkt ze voor verscheidene nationale en internationale operagezelschappen, waaronder De Nederlandse Opera (Waiting for Miss Monroe, Ringetje), Opera Zuid (Manon), de Münchener Biënnale en Staatstheater Braunschweig (Vivier), Theater an der Wien (Les pêcheurs de perles) en Theater Regensburg (Tristan und Isolde).Theater Regensburg
Momenteel repeteert ze in Essen voor Rusalka bij het Aalto-Musiktheater. In augustus maakt ze Boulevard Solitude van Henze in Kopenhagen en in december regisseert ze Hänsel und Gretel bij De Nationale Opera.
Ook de Nationale Opera was voor Gurre-lieder genomineerd in de categorie ‘nieuwe productie’, maar verloor het van de Birmingham Opera Company met de productie Khovanskygate. Operadagen Rotterdam was genomineerd als beste festival; die prijs werd gewonnen door de Bregenzer Festspiele in Oostenrijk.
Foto Lotte de Beer: Jim Winslet