Danser, choreograaf en hiphop-pionier Lloyd Marengo heeft vanavond tijdens het gala van de Nederlandse Dansdagen de Gouden Zwaan gewonnen. Marengo kreeg de oeuvreprijs als waardering voor zijn grote en unieke bijdrage aan de dans in Nederland en zijn rol als wegbereider voor de hiphop community. De uitreiking vond plaats tijdens de opening van de 25e editie van de Nederlandse Dansdagen in Theater aan het Vrijthof in Maastricht.

Lloyd Marengo geldt als een van de meest toonaangevende figuren die hiphop in het theater bracht. Volgens de jury van de VSCD-dansprijs heeft Marengo ‘de weg geplaveid voor veel choreografen, die zich aanvankelijk buiten de gevestigde academische paden begaven en die nu op de podia te zien zijn’. De jury noemt zijn blijvende inzet voor de community ‘onmiskenbaar groot’. In 2017 won Marengo de eerste Gieskes-Strijbis Podiumprijs, de grootste podiumprijs van Nederland.

De Zwaan voor meest indrukwekkende dansproductie ging naar Figures in Extinction [1.0] van Crystal Pite en Simon McBurney (bij NDT1). Young Gyu Choi kreeg een Zwaan voor meest indrukwekkende prestatie voor zijn rol in 7e Symfonie van Toer van Schayk. Daarnaast werden op het gala voor het eerst twee Jonge Zwanen uitgereikt: de meest indrukwekkende jeugddansproductie was volgens de jury Birds, gemaakt door Dalton Jansen bij DOX. Breakdancer Dietrich Pott ontving de Jonge Zwaan voor meest indrukwekkende jeugddansprestatie voor zijn rol in B-Boy XL van Maas theater en dans.

Ook nieuw is de Innovatieprijs Nederlandse Dansdagen Maastricht, een samenvoeging van de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht en de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Jong Publiek. De winnaar mag een bedrag van 25 duizend euro besteden aan de uitwerking van een concept van een nieuwe productie. Simon Bus krijgt de prijs voor zijn concept IRL > URL. De jury spreekt van ‘een intuïtieve, onderzoekende maker die zich opwerpt als innovator van de artistieke praktijk, van zichzelf en van de urban community’. Zijn Instagram-gestuurde kunstontwikkeling past volgens de jury ‘naadloos in het huidige tijdsgewricht’. De voorstelling gaat in première tijdens de volgende editie van de Nederlandse Dansdagen.

De achtkoppige jury – bestaande uit programmeurs, (oud-)directeuren, een journalist, docent en een danseres – spreekt in een overkoepelend rapport van een door de coronamaatregelen opnieuw ‘roerig en onvoorspelbaar’ dansseizoen: ‘De inventiviteit in het veld om oplossingen te zoeken bleek onbegrensd.’ Waar in de voorgaande coronajaren met alle online voorstellingen vooral werd gezocht naar ‘interessante, nieuwe vormen’, zag de jury dat dit seizoen ‘de gezamenlijke aanwezigheid van dansers en toeschouwers’ vaak weer centraal kwam te staan. ‘Voor de toekomst voorziet de jury dat online uitingen goed naast de ware beleving kunnen bestaan, omdat ze daarmee de danskunst nog toegankelijker maken, vooral voor toeschouwers die om welke reden dan ook niet naar het theater kunnen komen.’

De Nederlandse Dansdagen werden eerder vandaag geopend met de Staat van de Nederlandse Dans (zie video), uitgesproken door Alida Dors. De jubileumeditie van het festival duurt nog tot en met 6 oktober. Op zondag 16 oktober gaat Lloyd Marengo’s nieuwste voorstelling Sribi Switi in première in Theater Rotterdam, gevolgd door een landelijke tournee.

Foto: Thijs Huizer