Het internationale Kunstenfestivaldesarts heeft op 19 maart de programmering van zijn jubileumeditie bekend gemaakt. Ter ere van het twintigjarig bestaan brengt het festival het boek The time we share uit, in opdracht geschreven door Daniel Blanga-Gubbay en Lars Kwakkenbos. Zoals elk jaar vindt het festival plaats in de maand mei in Brussel. 

In het boek reflecteren meer dan veertig auteurs over veelvoorkomende thema’s uit de voorbije twee decennia van het festival. Ook bevat het toonaangevende projecten uit negentien festivaledities en bijdragen van kunstenaars en denkers die vanuit de podiumkunsten over de wereld nadenken. Onder anderen Romeo Castellucci, William Forsythe en Heiner Goebbels leverden een bijdrage.

Behalve de boekpresentatie van The time we share bevat het programma veel grote internationale namen onder wie Anne Teresa de Keersmaeker. Tijdens het festival opent haar live-tentoonstelling Work/Travail/Arbeid in het centrum voor hedendaagse kunst Wiels en gaat haar choreografie My breathing is my dancing in première.

De Argentijnse choreograaf Mariano Pensotti brengt zijn nieuwe werk Cuando vuelva a casa voy a ser otro (‘Wanneer ik thuiskom, zal ik een ander zijn’). Voorafgaand aan het festival, in april, is zijn voorstelling voorstelling El pasado es un animal grotesco uit 2010 te zien in Breda.

The Wooster Group uit New York speelt Cry, Trojans!, een bewerking van Troilus and Cressida van William Shakespeare. Romeo Castellucci presenteert in samenwerking met Socìetas Raffaello Sanzio zijn nieuwe werk Uso umano di esseri umani (‘Menselijk gebruik van menselijke wezens’). Het stuk is een oefening in de Lingua Generalissima, een kunstmatige taal die sinds dertig jaar wordt ontwikkeld door de Socìetas Raffaello Sanzi. Een week later is deze voorstelling in Nederland te zien tijdens het SPRING Performing Arts Festival in Utrecht.

Het Kunstenfestivaldesarts biedt niet alleen een podium aan kunstenaars, maar ondersteunt hen ook financieel via het Creation Fund. Onder meer het Vlaamse gezelschap tg STAN kon hierdoor De kersentuin van Tsjechov op de planken brengen.

Gedurende drie weken is het festival actief in een twintigtal Brusselse theaters en kunstencentra en op tal van andere plaatsen in de stad. Het festival organiseert ook een reeks ontmoetingen, workshops en lezingen om de bezoekers en de stad en haar inwoners dichter te betrekken bij het festival.

Foto Work/Travail/Arbeid – Anne Teresa de Keersmaeker: Herman Sorgeloos