De programmering van de zevenenzestigste editie van het Holland Festival is bekendgemaakt. De laatste editie waarbij Pierre Audi als artistiek directeur betrokken is moet een staalkaart tonen van makers, ideeën en voorkeuren die hij de afgelopen tien jaar presenteerde. Het programma, dat zowel toneel, opera, muziek(theater), dans en film bevat, bestaat uit 56 producties en 159 voorstellingen. Het is daarmee groter opgezet dan vorig jaar, toen er 112 voorstellingen werden getoond.

Achttien van de producties zijn coproducties of opdrachten, voor elke productie zijn gemiddeld acht co-producenten verantwoordelijk, wat aangeeft hoe ingewikkeld het in deze tijd is om grote producties van de grond te krijgen.

Het festival vindt plaats van 1 tot en met 29 juni op diverse locaties in Amsterdam. Behalve choreografe Anne Teresa De Keersmaeker, die de openingsvoorstelling Vortex temporum maakte, zijn opvallende namen in de programmering Alain Platel, William Forsythe, Peter Brook, Elfriede Jelinek, Isabella Rossellini, De Warme Winkel, Heiner Goebbels, Ben Frost, Calliope Tsoupaki, Abel Gance, Matthew Barney, William Kentridge, Roysten Abel, Abida Parveen en Philip Glass.

Een van de tien geprogrammeerde theaterproducties is de voorstelling War horse, een productie van National Theatre of Great Britain in samenwerking met Stichting Theateralliantie (van Joop van den Ende) en Koninklijk Theater Carré. Verder is de door Peter Brook geregisseerde voorstelling The valley of astonishment te zien en schreef Elfriede Jelinek een voorstelling over migratiestromen in Europa. Theatercollectief De Warme Winkel debuteert op het festival met de voorstelling Gavrilo princip, over de moord op van Franz Ferdinand, de aanleiding tot de Eerste Wereldoorlog.

In het opera- en muziektheaterprogramma is onder meer de barokopera Orlando van Händel te zien in regie van Pierre Audi. De Nationale Opera brengt in coproductie met het festival de voorstelling Laika van componist Martijn Padding. Ook The wasp factory van Ben Frost en You us we all, een neobarokke pop-opera van Shara Worden, worden getoond. Afsluiting van het muziektheaterprogramma is de nieuwe voorstelling Oidípous van Calliope Tsoupaki, in een mise-en-espace van Pierre Audi.

De dansprogrammering bestaat naast de openingsvoorstelling onder meer uit een locatieproductie van het Nederlands Danstheater in het Amsterdam Food Center. Het Nationale Ballet brengt een bewerking van The tempest van Shakespeare. Verder staan ook William Forsythe (Verenigde Staten) en Lemi Ponifasio (Nieuw Zeeland) voor de derde keer op het programma.

In de muziekprogrammering voert Italiaans componist Luigi Nono de boventoon met vier concerten, een tweedaags symposium (waarbij ook de weduwe van Nono – dochter van Schönberg – aanwezig zal zijn), lunchconcerten en een tentoonstelling. Ook soefizangeres Abida Parveen en de Amerikaanse componist Nico Muhly zijn geprogrammeerd.

Onlangs maakte Pierre Audi bekend na de editie van 2014 te vertrekken als artistiek directeur bij het Holland Festival. Bij de bekendmaking van zijn laatste programma vertelde Audi zijn werk voor het Holland Festival vooral als passie te hebben ervaren. ‘Sinds een paar jaar hebben we het overkoepelende thema uit mijn beginjaren losgelaten. Ik ben teruggegaan naar de oorsprong van het festival, dat vooral een feest moet zijn, zonder trucs of andere bijkomende zaken.’ Audi zei het festival ook te beschouwen als een cadeau aan de volgende generatie, in de hoop dat zij kan verder bouwen op het werk dat hij en zijn team hebben verricht. Hoewel ’triest’, nam Audi met opgeheven hoofd afscheid: ‘Ik laat het festival achter met een volle tank.’

Pierre Audi wordt opgevolgd door de Engelse Ruth Mackenzie die al is begonnen met de samenstelling van het Holland Festival 2015.  

(Pierre Audi, foto: Erwin Olaf)