Geluidstechnicus, -ontwerper en -docent Piet Nieuwint is op 11 november overleden. Hij was verantwoordelijk voor de geluidskwaliteit van meer dan 3500 voorstellingen en concerten.

Piet Nieuwint (1947) kwam uit een muzikaal gezin, maar was als kind meer geïnteresseerd in techniek. Na de lagere school koos hij voor een technische opleiding, niet wetende ooit geluidstechnicus te gaan worden. ‘Ik vond het leuk om geluidsapparatuur en elektronische instrumenten van broers en vrienden aan de gang te houden. Geen idee dat je hier je beroep van kon maken!’, blikte hij terug in interview met Recht en Kunst uit 2009.

Na zijn opleiding en enkele jaren praktijk als elektricien werd Nieuwint technisch tekenaar en projectbegeleider bij ingenieursbureau FLIM in Leiden. Toen in 1975 een vriend een musical schreef, vroeg die hem om het zaalgeluid. Het leek hem ‘wel leuk’. Een half jaar repeteerden ze elke zondagmiddag. Na vier try-outs flopte de musical. ‘Maar ik niet; ik had een kick gekregen!’ zei Niewint in hetzelfde interview.

Nieuwint stapte in het vak en werd verantwoordelijk voor de geluidskwaliteit van meer dan 3500 theatervoorstellingen en concerten. In het theater toerde hij onder meer met Harry Sacksioni, Frans Halsema, Robert Paul, Toon Hermans en Paul van Vliet. Ook Louis Andriessen, Het Residentie Orkest en het Holland Festival behoorden tot de opdrachtgevers.

Sinds 1993 had Nieuwint een eigen bedrijf: ‘Bureau voor Geluidprodukties’. Vanaf dat moment maakte hij vele ontwerpen voor onder andere opera’s, musicals en locatietheater. In 1994 ontving hij in het Circustheater te Scheveningen de ‘Scheveningen Vormgevingsprijs’ voor het geluidsontwerp bij de voorstelling Scherzo van Mini en Maxi. In 2002 was hij  (mede) verantwoordelijk voor het geluidsontwerp bij het burgerlijk huwelijk van Willem Alexander en Maxima in de Beurs van Berlage te Amsterdam.

In 2007 stopte hij met live mixen. ‘Het leven als reizend technicus werd me te zwaar. Bovendien ging de kwaliteit van mijn oren achteruit’. Hij bleef lesgeven aan het aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, waar hij sinds 1985 werkte, gaf nog geluidsworkshops en bleef geluidsadviseur bij theaters, concertzalen en gezelschappen.

Naar aanleiding van het verlies van Nieuwint schreef Jochem Meijer op Facebook een ode aan de geluidstechnicus:

‘de mensen achter de schermen van theater zijn zo waanzinnig belangrijk voor ons. En zeker de geluidsman die een show kan maken en breken. De man die je in de pauze moed inspreekt of tips hoe het beter kan omdat hij het elke dag ziet. De man die als geen ander ziet of je goed in je vel zit. Die je er doorheen sleept als je stem slecht is. De man die met jouw enthousiasme mee gaat met zijn volume als het kan en je zachter zet als je te veel aan het pushen ben. Het is de symbiose tussen diegene op het podium en de gehele technische crew die bepaalt of een show goed gaat of niet.’

Foto: Dave Krooshof. Bron TheaterEncyclopedie