Vertrekkend theaterdirecteur Jeannette Smit is gisteren door loco-burgermeester Touria Meliani onderscheiden met de Frans Bannick Cocqpenning. Dit gebeurde tijdens een feestelijk afscheidsprogramma in Theater Bellevue, waarvan ze ruim 21 jaar directeur was. Smit ontvangt de penning vanwege ‘de genereuze plek aan Leidsekade’, voor wat zij voor de stad heeft gedaan en voor de Nederlandse Podiumkunsten.

De Frans Bannick Cocqpenning is een onderscheiding van de stad Amsterdam voor Amsterdammers die zich meer dan tien jaar bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt op cultureel, maatschappelijk of economisch gebied met een landelijke uitstraling. De onderscheiding is vernoemd naar Frans Bannick Cocq, oud burgermeester van de stad en kapitein op het schuttersstuk De Nachtwacht van Rembrandt van Rijn. De afgelopen jaren werd de penning onder meer uitgereikt aan Igone de Jongh (Nationale Ballet), Erica van Eeghen (Toneelmakerij) en Marc van Warmerdam (Orkater).

Jeannette Smit stond na haar afstuderen aan het Sweelinck Conservatorium met de dwarsfluit in de hand aan het begin van haar carrière. Die begon uiteindelijk niet in de muziek, maar in de Nederlandse mimewereld: in 1985 richtte zij samen met Michiel van Blokland en Gé Wegman Het Veem Theater op. Na 13 jaar maakte zij een uitstap naar Muziek – & Theaternetwerk Nederland waar zij na twee vertrok om algemeen directeur te worden van de Theatercombinatie Bellevue/Nieuwe de la Mar, en na 6 jaar van het zelfstandig geworden Theater Bellevue. Zij creëerde op deze historische plek aan de Leidsekade een theater vol reuring. Onvermoeibaar als gastvrouw, lobbyist en als raadgever voor makers en collega’s.

Karin Veraart sprak Jeannette Smit voor het Theaterkrant Magazine. ‘Bij mij is het glas altijd helemaal vol.’

Foto: Bas de Brouwer