Celine Daemen heeft afgelopen weekend voor haar virtual reality-opera Eurydice op het Internationaal Filmfestival van Genève de ‘Reflet d’Or’ voor ‘best immersive work’ gewonnen. Aan de prijs is ruim 10.000 euro verbonden.

‘Een volledig immersieve ervaring, die poëtisch is en een droomachtige sensatie creëert en je ruimte geeft voor persoonlijke contemplatie’, noemde de jury Eurydice, een afdaling in oneindigheid. De technische uitvoering wordt omschreven als ‘een visueel mooi spel met licht en schaduw, begeleid door audio die resoneert door de ruimte.’

Celine Daemen,  in 2018 afgestudeerd aan de regieopleiding van Toneelacademie Maastricht, noemt zichzelf regisseur van transdisciplinaire kunst. In haar producties op het snijvlak van theater, muziek, beeldende kunst en technologie gaat ze op zoek naar ‘onderdompeling’ in zowel muziek als een virtuele omgeving. Momenteel werkt Deamen onder de vleugels van muziektheatergezelschap Silbersee en talentontwikkelingsplatform VIA ZUID aan twee VR-opera’s, met steun van onder andere de Nieuwe Makersregeling van het Fonds Podiumkunsten.

Voor de VR-opera Eurydice, een afdaling in oneindigheid liet Daemen zich inspireren door de mythe van Orpheus en Eurydice. De opera daagt de bezoeker uit zelf de eindeloze afdaling naar de onderwereld af te leggen. De productie was onder meer te zien op Cultura Nova Festival in Heerlen en de biënnale in Venetië.

Foto: Still Eurydice, een afdaling in oneindigheid