Farnoosh Farnia wordt per 1 oktober de nieuwe artistiek leider van het Amsterdam Fringe Festival. Zij volgt Aukje Verhoog op, die het festival vijf edities heeft geleid.

Farnoosh Farnia (Teheran, 1981) studeerde Film- en Televisiewetenschappen en Nederlandse Gebarentaal in Amsterdam. Ze is medeoprichter van de Mezrab Storytelling School en jongerentheater DEGASTEN. Ze was adviseur voor Fonds Podiumkunsten en gemeente ’s- Hertogenbosch (kunst en cultuur) en lid van de Nederlandse Toneeljury. Momenteel werkt zij voor het Oerol Festival als programmeur en hoofd diversiteit/inclusief werken. Daarnaast is zij coach en gastdocent bij DAS Creative Producing en de AHK Academie voor Theater en Dans.

Volgens Tobias Kokkelmans, directeur-bestuurder van Stichting De Theaterdagen (organisator van Amsterdam Fringe Festival, het Nederlands Theater Festival, NTF Pro en NTFjong), wordt met Farnia de basis gelegd voor een verdere samenwerking tussen de Fringe en het Nederlands Theater Festival. ‘Met een inspirerende, eigenzinnige visie kan Farnoosh als geen ander een platform bieden voor jonge makers aan de grensverleggende rafelranden van de podiumkunsten. Door haar uitgebreide ervaring en netwerk weet ze door te dringen tot de creatieve haarvaten van Amsterdam en ver daarbuiten. En door een combinatie met haar werkzaamheden als programmeur bij Oerol, kunnen we gezamenlijk een meer diverse groep artiesten bereiken, scouten, begeleiden én door laten stromen naar andere festivals en speelplekken.’

Amsterdam Fringe toont jaarlijks in september 11 dagen lang werk van jong talent op meer dan 25 locaties in Amsterdam. Het festival past binnen Farnoosh’ missie om de podiumkunsten toegankelijker te maken voor jonge mensen die zich er nog niet gerepresenteerd voelen. Farnia: ‘Het is belangrijk een stem geven aan verhalen en kunstenaars die we nog té weinig horen, door buiten de gebaande paden te treden en de schoonheid in het onconventionele te zoeken, door open te staan voor een mix aan kunstvormen, nieuwe presentatieplekken, nieuwe thema’s en out-of-the-box makers.’

Foto: Karl Giesriegl