Don’t Hit Mama houdt op te bestaan in huidige vorm. Oprichters Nita Liem en Bart Deuss zijn aan het onderzoeken hoe zij hun ervaringen van de afgelopen twintig jaar kunnen inzetten voor andersoortige (kunst-)projecten. ‘We stoppen vooral om door te gaan’, zegt Liem.

Danstheater Don’t Hit Mama werd in 2000 opgericht door theatermaker Nita Liem en schrijver en dramaturg Bart Deuss. Ze baseerden hun werk op hiphop, de Afro-Amerikaanse danstradities, migrantenthema’s en sociale dansvormen. Er was structurele steun van de gemeente Amsterdam en het Fonds Cultuurparticipatie.

Voor na 2020 heeft het gezelschap niets meer aangevraagd. De beslissing om de stoppen was al voor de corona-uitbraak genomen. Er waren voor Liem verschillende andere redenen. De afgelopen drie jaar zaten ze in een ‘financieel te krap jasje’, nadat ze onder de zaaglijn waren beland bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Ook veranderde het veld. ‘De mensen die wij trainden, trainen nu weer andere mensen of zitten zelf in het bestel’. Maar vooral wilden Liem en Deuss na twintig jaar talentontwikkeling, zelf de verdieping in. ‘We hebben jaren lang een kar getrokken en jonge talenten gecoacht, nu willen we gaan werken aan eigen onderzoeken’, verklaart Liem. ‘Niet meer het harde zwoegen van faciliteren en pionieren, maar ook een beetje oogsten en surfen op de golven die anderen creëren.’

Deuss denkt onder meer aan het schrijven van een boek. Liem zou graag toekomen aan een dieper onderzoek van de danstechnieken die ze jaren verkondigde en nu wil toepassen op haar eigen lichaam als 58-jarige performer. Ze wil ook meer verdieping zoeken bij nieuwe doelgroepen en meer sociale en maatschappelijke domeinen. ‘Ik zou fondsen en nieuwe leiders kunnen coachen over bijvoorbeeld diversiteit en inclusie. De afgelopen jaren heb ik daar de woorden en tools voor gevonden. We nemen een enorm rijke bagage mee.’

Wat er met de naam ‘Don’t Hit Mama’ gaat gebeuren, is nog niet helemaal zeker, ook is er nog geen geld voor nieuwe projecten van Liem en Deuss. ‘De komende maanden willen we eerst de trein stilzetten. Waar staan we? En waar gaan we heen?’

Ter afsluiting van de afgelopen 20 jaar zet het gezelschap de komende maanden zijn collectie dansverhalen in de etalage, met verscheidene Rewind & Fast Forward-events. Zo opent vanmiddag in de Amsterdamse Gallery WM de expositie Family Portraits. Beeldend kunstenaar en vormgever Michiel Voet fotografeerde vaste dansers van Don’t Hit Mama met hun familie, steeds drie generaties op rij. Deuss onderzoekt in teksten de historische context en de manier waarop verlies en kracht in de families worden ervaren en doorgegeven. Dit project was ook de grondstof voor de laatste performance Asian Celebration. Andere exposities en ’transformatierituelen’ volgen.

Foto: Asian Celebration van Don’t Hit Mama, Jean van Lingen