Een grote brand heeft afgelopen nacht de decoropslag van theatergroepen Maatschappij Discordia en ’t Barre Land in de as gelegd. Het vuur in de opslag in Benningbroek ontstond rond 2 uur in een naastgelegen loods. Ook een woonboerderij brandde uit. Bij de brand kwam asbest vrij, waardoor omwonenden moesten evacuëren, meldt RTVNH.

In de opslag bevonden zich vrijwel alle vloeren, stoelen, tribunes, kleren en requisieten van beide groepen. Ook het archief van ’t Barre Land is vernietigd, Discordia bewaart haar archief in haar atelier in Amsterdam. De verzekerde waarde is enkele tonnen, maar veel belangrijker is de theaterhistorische schade: de inventaris van beide groepen vormde een belangrijk stuk theatererfgoed dat geheel verweven was met de speelstijl en dramaturgische aanpak van de gezelschappen.

‘We zijn in een soort giechelige shock’, zegt Matthias de Koning van Discordia vanuit Benningbroek waar hij  samen met enkele collega’s poolshoogte neemt. ‘Vijfendertig jaar geschiedenis is weg. We hebben foto’s gemaakt. Je kunt het stalen skelet zien van een paar boekenkasten en ook het zinken bad uit De Kersentuin. Het enige dat over is, zijn de decors die in onze twee vrachtwagens zitten: de V-vormige schotten van De Veere en een kleine tribune.’

De afgelopen maanden stond het voortbestaan van de opslag al onder druk, vanwege het dreigende einde van de subsidie voor Discordia, waardoor de huur niet meer betaald zou kunnen worden. Theaterdocent Jaïr Stranders en journalist Loek Zonneveld zetten een actie op touw voor het behoud van de ‘in een lange historie opgebouwde collectie’. Door de extra vrijgemaakte 10 miljoen euro voor zaaglijninstellingen was de opslag juist voor één jaar veilig gesteld.

Ivo van Hove en Jan Versweyveld schreven ter gelegenheid van de actie: ‘Maatschappij Discordia heeft ons geleerd wat een oeuvre is. Jan Joris Lamers en de zijnen hebben ons als jonge scenograaf en regisseur bijgebracht dat het hergebruik van scenografische onderdelen of teksten in andere constellaties nieuwe betekenissen krijgen. Ze hebben hierdoor op een nieuwe manier inhoud gegeven aan wat theater maken kan zijn. Niet tijdelijk en vluchtig, maar een gestage verdieping, een alsmaar uitdijende gedachtegang over theater, de samenleving, de wereld en de mensen die erin leven. Maatschappij Discordia gebruikt vaak dezelfde elementen die ondertussen samen een patrimonium vormen van objecten, kostuums, scenografische onderdelen, teksten en lichtbronnen.’

In een profiel in NRC Handelsblad over Discordia eerder deze maand zei actrice Sara de Bosschere van De Roovers nog over de subsidieproblemen van de groep: ‘In de eerste plaats moeten we hun opslagruimte zien te behouden. Anders zou dat voelen als een bibliotheek die afbrandt.’

’t Barre Land staat later deze maand geprogrammeerd in Theater Kikker in Utrecht, onder meer met De laatste dagen der mensheid. De voorstellingen gaan allemaal door, weliswaar in een sterk aangepaste enscenering.