Theater de Stoep en Theater Diligentia winnen de ‘Theater van het Jaarprijs’ 2018. De leden van de Vereniging Vrije Theater Producenten (VVTP) beoordeelden de theaters het meest positief op gebieden als gastvrijheid, ondernemerschap en marketing. TAQA Theater de Vest wint een nieuwe Marketingprijs. Voorzitter van de VVTP, Boris van der Ham, maakte de winnaars gisteren bekend tijdens de jaarlijkse Theaterbeurs van de vereniging in De Kom te Nieuwegein.

De belangenvereniging VVTP bestaat uit achttien grote (niet-gesubsidieerde) theater- en muziekproducenten die samen ongeveer 60 procent van het professionele podiumaanbod in Nederland verzorgen. De leden hebben alle theaters in Nederland beoordeeld op het gebied van onder meer communicatie, techniek, uitstraling, gastvrijheid, ondernemerschap en samenwerking met de producenten.

Theater de Stoep uit Spijkenisse won in de categorie ‘grote theaters’ (450+ stoelen) en Theater Diligentia uit Den Haag als ‘klein theater’ (tot 450 stoelen). Ze ontvangen beide de speciaal ontworpen ‘Theaterstoel’ van Carla Janssen Höfelt. Die mogen ze een jaar lang in hun theater uitstallen. Daarna gaat de stoel naar de volgende winnaar. De stoelen stonden afgelopen jaar bij Schouwburg Amphion (Doetinchem) en Westlandtheater De Naald (Naaldwijk).

Om de waardering uit te spreken voor de theaters die zich op het marketing-vlak onderscheiden, had de VVTP dit jaar besloten een nieuwe prijs in het leven te roepen, waarvan TAQA Theater de Vest uit Alkmaar zich de eerste winnaar mag noemen. Het theater viel volgens de vereniging op dankzij de expertise van het team en de online marketing, die zorgen voor een bovengemiddelde zaalbezetting. Als winnaar van de Marketingprijs ontvangen ze een special ontworpen prent van Kamagurka.

Foto: VLNR: Boris van der Ham (voorzitter VVTP), Rob van Wijk (Theater de Stoep), Marijke van den Muijsenberg (TAQA Theater De Vest), Lucien Kembel (Theater Diligentia), Jort Vlam (directeur VVTP). Roy Beusker Fotografie