De Nederlandse Opera (DNO) heeft de prijsverhoging die zij vorig seizoen doorvoerde gedeeltelijk moeten terugdraaien. Volgens zakelijk directeur Truze Lodder vloeit dit besluit voort uit de alom heersende crisis en de verhoging van de toegangsprijzen als gevolg van de btw-verhoging. Die hebben geleid tot een zaalbezetting van 87 procent, terwijl DNO er altijd prat op ging een zaalbezetting van meer dan 90 procent te hebben.

Om dat percentage weer te bereiken zijn voor het seizoen 2012-2013 de prijzen voor de derde tot en met de zevende rang verlaagd. Daartegenover worden de prijzen voor de beste plaatsen verhoogd. Om de reprise van de Ring mogelijk te maken en de bezuinigingen die zijn opgelegd te kunnen doorvoeren zal gedurende de komende seizoenen worden afgezien van het presenteren van opera’s begeleid door ensembles die op historische instrumenten spelen.

De Nederlandse Opera presenteert in het seizoen 2012-2013 tien producties. Vijf daarvan zijn nieuw, vijf voorstellingen worden hernomen. In samenwerking met Het Muziektheater worden twee producties aangeboden: Brittens Death in Venice (dirigent Edward Gardner, regie Deborah Warner) en het legendarische Einstein on the beach (januari 2013).

Drie van de vijf nieuwe producties worden geleid door de nieuwe chef-dirigent Marc Albrecht, Der Schatzgräber (Franz Schreker, regie Ivo van Hove), Die Zauberflöte (Mozart, regie Simon McBurney) en Die Meistersinger von Nürnberg (Wagner). De vierde nieuwe productie, Written on skin van George Benjamin en geregisseerd door Katie Mitchell, wordt door de componist zelf gedirigeerd. De vijfde nieuwe productie is Rossini’s Guillaume Tell in regie van Pierre Audi.

Tot de hernemingen behoren de twee eerste delen van Der Ring des Nibelungen waarvoor dirigent Hartmut Haenchen terugkeert bij DNO, en Verdi’s La traviata in de regie van Willy Decker. In het kader van het Holland Festival komt Michel van der Aa met een nieuwe ‘film-opera’, Sunken Garden, door Van der Aa zelf geregisseerd en met Theun Mosk die de scenografie en het licht ontwerpt.

Wat betreft talentontwikkeling bij DNO hield artistiek directeur Pierre Audi zich tijdens de persconferentie in het Amsterdamse Muziektheater op de vlakte. ‘We hebben een convenant gesloten met de Nationale Reisopera en Opera Zuid om gezamenlijk te zoeken naar een langetermijnoplossing hiervoor. Ook zijn we in gesprek met de conservatoria in Den Haag en Amsterdam. Verder hopen we te kunnen gaan experimenteren met producties in de Boekmanzaal van de Stopera, waarvoor we onder anderen Lotte de Beer hopen te kunnen inschakelen.’ Over zes maanden hoopt Audi hierover meer concreets ter kunnen vertellen.

Het vaste begeleidingsorkest van DNO, het Nederlands Philharmonisch Orkest, is met steun van het Anton Kersjes-fonds gestart met een Master Orkestdirectie waarbinnen het dirigeren van opera een speciale plaats inneemt. De eerste twee studenten zijn hiervoor geselecteerd.

Volgens Truze Lodder begint het beleid op het terrein van fondsenwerving en relatiebeheer, waarvoor een jaar geleden Vroukje Boenk en Mathilde Smit in dienst zijn genomen, zijn vruchten af te werpen. Bedragen wilde Lodder nog niet noemen maar de eerste grote actie die enkele weken geledenvan startis gegaan heeft een veelbelovend eerste resultaat opgeleverd. Tijdens de persconferentie was al een aantal Paladijnen aanwezig, liefhebbers die 10.000 euro per jaar voor de duur van vijf jaar bijdragen. Dankzij de Geefwet is daarvan jaarlijks 11.500 euro fiscaal aftrekbaar.