Anne Teresa De Keersmaeker bewerkt haar dansvoorstelling Vortex Temporum tot een negen weken durende tentoonstelling in het Brusselse centrum voor hedendaagse kunst Wiels. Het tentoonstellingsproject Work/Travail/Arbeid is doorlopend toegankelijk voor publiek.

De voorstelling Vortex Temporum uit 2013 wordt niet zomaar verplaatst naar de tentoonstellingsruimte. De Keersmaeker herinterpreteert het stuk vanuit de vraag of een choreografie ook kan worden uitgevoerd in de vorm van een tentoonstelling. Het stuk wordt aangepast aan de langere tijdsduur van negen uur en de ruimtelijke museale situatie. Bezoekers kunnen door de tentoonstellingsruimte lopen waar de choreografie live wordt uitgevoerd door dansers van De Keersmaekers gezelschap Rosas. Ook de muziek van Gérard Grisey wordt live gespeeld door muzikanten van het ensemble Ictus.

Wiels is initiator en coproducent van het project. De tentoonstelling is vanaf 20 maart negen weken in het museum te bezoeken. Daarna reist de tentoonstelling voor kortere periodes langs andere musea, waaronder Centre Pompidou in Parijs.

Anne Teresa De Keersmaeker brak internationaal door met de choreografie Rosas danst Rosas uit 1983, die ze ook tot film bewerkte. Ze richt zich in haar choreografieën op de relatie tussen muziek en dans en kiest voor composities uit heel verschillende perioden, van de late middeleeuwen tot de twintigste eeuw. Haar stijl wordt gekenmerkt door architecturale composities en een uitgesproken sensualiteit en theatraliteit.

De choreografe is de laatste weken veel in het nieuws. Zo ontving ze op 18 februari het Oostenrijkse Erekruis voor Wetenschap en Kunst. De Keersmaeker heeft een sterke band met het Oostenrijkse publiek; meer dan vijfentwintig van haar choreografieën waren te zien op het Impulstanz – Vienna International Dance Festival. 

Ook werd begin februari bekend dat de choreografe een groot aandeel in de programmering van het nieuwe seizoen van de Nationale Opera van Parijs krijgt. Haar stukken Quatuor N°4, Die Grosse Fuge en Verklärte Nacht worden toegevoegd aan het repertoire van het Ballet de l’Opéra en samengebracht tijdens een herneming van de in 2006 gecreëerde Bartók/Beethoven/Schönberg-repertoireavond. De voorstelling gaat op 22 oktober 2015 in première en wordt veertien keer gespeeld.

Tevens reageerde ze afgelopen december fel op de aankondiging dat de Brusselse schouwburg De Munt zijn volledige dansprogrammering gaat schrappen.

Foto Work/Travail/Arbeid – Anne Teresa De Keersmaeker: Herman Sorgeloos