De Vlaamse theatermaker Chokri Ben Chikha dreigde vanmiddag zich in brand te steken op de opening van het Nederlands Theater Festival. Hij deed dat aan het eind van zijn Staat van het Theater, waarin hij de theatersector opriep met meer impact in te grijpen in het maatschappelijk debat. Toen hij zich overgoot met een vloeistof, greep het publiek in.

Of de maker zich daadwerkelijk in brand had willen steken, bleef op de opening in het midden. Er zat op het zijtoneel een BHV’r klaar met een brandblusser. Presentator Hans Smit legde na het gebeuren het programma enkele minuten stil om geschrokken aanwezigen te laten bijkomen. Daarna volgde de geplande prijsuitreiking van de BNG Bank Theaterprijs – voor Eline Arbo – en een afscheidsspeech van vertrekkend voorzitter van de Nederlandse Toneeljury Ferry Mingelen. Chokri Ben Chikha reisde door naar een volgende voorstelling in Antwerpen.

Chokri Ben Chikha (Oostende, 1969) is artistiek leider van Action Zoo Humain en postdoctoraal onderzoeker en docent aan de KASK/School of Arts/HoGent. Hij begon zijn speech met een schets van een neoliberale maatschappij , die draait op ‘fake news en facts-free politics’. Daarna deed hij een dwingende oproep aan de theatersector om in te grijpen. ‘Als er zoveel leugen in de samenleving wordt geïnjecteerd, zoals de huidige politieke leiders dat doen, dan kunnen we niet anders dan een tegenmacht organiseren.’

Hij vroeg de aanwezigen om ‘in het hart van de samenleving de positie op te eisen om iets van de wereld te vinden’. Kunstenaars hebben daarvoor alles in huis. ‘We zijn in staat om emoties op te wekken. Met onze artistieke waarheid kunnen we ontmaskeren, verwarren en verbeelden.’

Concreet stelde hij voor om nog maar 10 procent van alle energie, geld en creativiteit te investeren in ‘zwarte dozen, de bonbondozen, de seizoensbrochures’. De overige 90 procent moet zich richten op de wereld. Ook stelde hij voor om ‘Europese cellen’ op te richten ‘waarin kunstenaars en onderzoekers uit alle disciplines – ook hackers, wetenschappers, filosofen – artistieke strategieën uitdokteren, die werkelijk impact hebben op de samenleving, waarmee we kunnen inbreken in de realiteit’.

Zijn activistische optreden zou ook het einde zijn van zijn theaterproject Action Zoo Humain. Het is te laat om ‘een relativerend toneelstukje te maken’, zei hij. ‘Don Quichot, Robin Hood, Hamlet: we moeten ze niet alleen spelen, we moeten ze worden.’

Lees hier de volledige Staat van het Theater 2018