Muziektheatercollectief Het Geluid Maastricht van Romy en Gable Roelofsen heeft de Berliner Opernpreis 2016 gewonnen, een tweejaarlijkse prijs voor veelbelovend talent op het gebied van sociaal relevant muziektheater. De prijs wordt hen toegekend voor hun project Wesendonck-Lieder Heute, dat in 2013 als randprogramma meereisde met voorstelling Tristan und Isolde van de Nederlandse Reisopera.

Het Geluid Maastricht werkt sinds 2013 samen met de Reisopera, onder andere met ‘schaduwprojecten’ die meereizen met de grote producties. Zo reisde Headphone Oratorium in 2014 mee met de Johannes Passion en maakten de groep in 2015 Iedereen blijft maar naar parels vissen naast De Parelvissers. Begin 2016 produceert Het Geluid een serie voorstellingen getiteld Big love, big data als randprogramma bij de Reisopera-productie Così fan tutte.

De Berliner Opernpreis wordt tweejaarlijks uitgereikt aan twee jonge Europese muziektheatermakers, componisten of collectieven. De prijs richt zich op ondogmatische, geëngageerde nieuwe vormen van muziektheater en bestaat uit een productiebedrag tot 10.000 euro en een serie voorstellingen in de Neuköllner Oper in Berlijn. Hiervoor wordt Wesendonck-Lieder Heute in het Duits vertaald en doorontwikkeld door een team van Het Geluid bestaande uit Gable Roelofsen, Romy Roelofsen en Davy van Gerven. In deze voorstelling wordt naar aanleiding van de Wesendonck-Lieder van componist Richard Wagner – een voorstudie voor de opera Tristan und Isolde – gekeken hoe de Romantiek vandaag de dag voortleeft in onze whatsapp-cultuur.

De prijs voor Het Geluid Maastricht komt kort na de toekenning van de Prins Bernard Cultuurfonds Limburg inspiratieprijs 2015 aan de Romy en Gable Roelofsen.

foto: Felix Baumsteiger