Na afloop van de openingsvoorstelling van het Holland Festival 2014 – Vortex temporum van Anne Teresa de Keersmaker, Rosas en Ictus – richtte Martijn Sanders, voorzitter van het bestuur van het Holland Festival, in aanwezigheid van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima het woord tot de scheidend artistiek directeur Pierre Audi.

Op een geïmproviseerd podium in de gastenfoyer bedankte Sanders Audi voor de tien Holland Festival-edities die hij heeft samengesteld. Sanders maakte bekend dat er niet alleen een boek is vervaardigd waarin Audi’s tien artistieke jaren zijn samengevat maar dat er ook een liber amicorum – een vriendenboek – is gemaakt met bijdragen van kunstenaars die aan het festival hebben meegewerkt.

In een geestige toespraak vertelde een van de kunstenaars, de componist Martijn Padding, hoe hij altijd moeite had om tijdens gesprekken met Audi te verstaan wat hij zei, zo zeer werd hij in beslag genomen door de muziek die het Nederlands van Audi, met zijn sterke Frans-Engelse accent, voortbracht. Het leidde er bijna toe dat hij Audi’s voorstel om een opera te componeren in de geest van Wagner had aanvaard, in plaats van de opera over het ruimtehondje Laika die tijdens dit Holland Festival in première zal gaan. Padding was gefrappeerd door het gegeven dat een man uit Beiroet zijn ziel en zaligheid verpandde aan een man uit Bayreuth. Hij had voor het liber amicorum dan ook geen tekst maar een muzikale bijdrage in die geest geschreven.

Pierre Audi dankte de aanwezigen voor het vertrouwen dat hem de afgelopen tien jaar ten deel is gevallen en noemde deze periode een hoogtepunt in zijn leven. Vervolgens overhandigde hij de twee in een flinke strik verpakte boeken aan het koningspaar, dat daarna informeel nog een half uur bleef napraten met verschillende aanwezigen onder wie de zakelijk directeur van het Holland Festival, Annet Lekkerkerker.