Toneelgroep De Appel vervangt de voor november geplande gastregie Kersentuin – na de crash van Carina Molier door een eigen Hamlet-bewerking. Na negatief subsidieadvies dringt Shakespeare zich op, laat het gezelschap weten. ‘Bestaan of niet bestaan, dat is de vraag nu.’

In Kersentuin – na de crash zou De Appel dit najaar Tsjechovs klassieker linken aan het werk van Joris Luyendijk. In april gaf de adviescommissie van de gemeente Den Haag de toneelgroep echter een negatief subsidieadvies over zijn aanvraag voor het komende Kunstenplan. 29 juni werd bekend dat cultuurwethouder Joris Wijsmuller dat negatieve advies ook volgt in zijn Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur 2017-2020. Als de gemeenteraad eind oktober ook akkoord gaat met het beleidsplan stopt de subsidie van De Appel per 1 januari 2017.

Als Hamlet de laatste productie blijkt, is het in ieder geval gemaakt vanuit het hart van het eigen gezelschap. De voorstelling zal geregisseerd worden door David Geysen, die sinds 2000 aan De Appel verbonden is. Artistiek leider Arie de Mol is onlangs al vrijwillig opgestapt. Geysen noemt Hamlet het stuk der stukken. ‘Als een ultiem stuk bestaat dat de ziel en zaligheid van het theater blootlegt, dan is het Hamlet.’ Toch belooft de regisseur een rigoureuze bewerking. ‘Wij gaan het kapotscheuren en uitbenen tot op het bot. Wij hebben een noodzaak om dit te doen: overleven.’

Het gezelschap blijft strijdbaar en werkt aan een doorstart in afgeslankte vorm. ‘Als het aan ons én ons publiek ligt gaan we door!’, laat de toneelgroep weten. ‘De Appel is altijd het sterkst geweest in het onmogelijke. Het theater onder water zetten, een stuk snelweg van veertig meter op het strand leggen en voorstellingen spelen die 12 uur duren. De vaste spelersgroep van De Appel is klein, maar de vechtlust en de toekomstdromen zijn groot.’

Toneelgroep De Appel speelt Hamlet van 9 tot en met 30 november in de grote zaal van zijn Appeltheater.