De associate artist voor het Holland Festival in 2023 is zangeres, componist en beeldend kunstenaar ANOHNI. In het festival in juni zal bestaand en nieuw werk van haar te zien zijn, onder meer een grootschalig multimedia-project in de Gashouder in Amsterdam.

Sinds 2019 werkt het Holland Festival jaarlijks met een of twee associate artist(s). Het festival belicht behalve hun werk ook thema’s die voor hen van betekenis zijn, evenals aan hen gerelateerde kunstenaars. Eerdere associate artists waren onder meer Nicolas Stemann, Gisèle Vienne, Faustin Linyekula en William Kentridge.

ANOHNI, voorheen bekend als Antony, is in Engeland geboren en leeft en werkt in Amerika als muzikant, beeldend kunstenaar en theaterregisseur. In 1995 richtte ze haar performancegroep The Johnsons op. MoMA presenteerde haar voorstelling Swanlights in Radio City Music Hall in 2012, een evenement dat door de The New York Times werd omschreven als ‘kreten uit het hart, die breken als golven’. Als leadzangeres van haar groep Antony and the Johnsons trad ANOHNI op met symfonieorkesten en in operahuizen over de hele wereld.

ANOHNI stond driemaal eerder in het Holland Festival. In 2009 maakte ze samen met het Metropole Orkest een orkestprogramma met onder meer nummers van haar album The Crying Light. In 2012 was ze te zien in de voorstelling The Life and Death of Marina Abramovi? van Bob Wilson, en bracht ze met het Metropole Orkest het programma Cut the World.

Maar zelf het podium betreden heeft voor ANOHNI nu niet de grootste prioriteit, liet ze het festival weten. Ze ziet haar rol als associate artist meer als intermediair. ‘Ik verheug me op de samenwerking omdat dit me de mogelijkheid biedt om niet alleen als kunstenaar maar ook meedenkend over de programmering vragen naar voren te brengen die centraal staan in mijn werk: Wat is er werkelijk aan de hand? Kunnen we ons een verandering van ons traject voorstellen, met meer vrouwelijke, minder patriarchale vormen van bestuur? Kunnen wij als Europeanen erkennen dat onze nalatenschap van wereldwijde verovering, slavernij en ontginning van grondstoffen de aarde naar een breekpunt heeft gedreven? En kan ieder van ons de nederigheid in zichzelf vinden om hulp te vragen?’

Als kunstenaar onderzocht ANOHNI onder meer de emotionele, psychologische en spirituele gevolgen van een nabije ecologische instorting. ‘Ik probeer het gewicht van de ramp die wij veroorzaken tot me te laten doordringen. Het ongemak te omarmen. Laten we dapper zijn en in onze verbeelding ruimte maken voor de empirische globale feiten waarmee we nu geconfronteerd worden. Laten we contact zoeken met diegenen die weten hoe je een meer symbiotische relatie met de rest van de natuurlijke wereld kunt hebben, en hen vragen om onze gids te zijn en ons te leiden.’’

Foto: Zelfportret ANOHNI