Kreeg theaterproducent Rick Engelkes onterecht miljoenen coronasteun voor zijn musical Willem van Oranje? Die vraag is gerezen na een artikel in het Noordhollands Dagblad. De krant schrijft over een ‘spookmusical’, die nog nooit gespeeld of gerepeteerd is en waarvoor het theater nog gebouwd moest worden. Voor eventueel misbruik zijn er nu echter (nog) geen harde bewijzen. (meer…)
Zeven jaar na de eerste aankondiging, zijn er dan nu echt kaarten te koop voor de grootschalige locatiemusical Willem van Oranje. Producent Pierre Karsten gaf afgelopen donderdag het officiële startschot in Delft, waar de productie vanaf januari 2026 in een speciaal gebouwd ‘Prinsentheater’ te zien zal zijn. Joris Smit speelt de titelrol, in regie van Theu Boermans.
De eerste try-out is op 7 januari 2026. Daarna speelt Willem van Oranje – de Musical als een zogeheten ‘open eind’-musical voor onbepaalde tijd exclusief in het eigen Prinsentheater. Acteur Joris Smit neemt de rol van Willem van Oranje op zich, met Roben Mitchell als zijn tegenstander Filips II. Sofia Ferri (Jesus Christ Superstar, Mozarts Zauberflöte) speelt Eva Elincx, een van de grote liefdes van Willem, terwijl Sjoerd Spruijt te zien zal zijn als de graaf van Egmond.
Smit zit momenteel nog in het vaste ensemble van Het Nationale Theater, waar Theu Boermans als toenmalig artistiek leider hem in 2014 binnenhaalde. Smit krijgt voor de musical verlof bij het Haagse stadsgezelschap en zal er na afloop terugkeren.
Of de in 2019 aangekondigde musical door zou gaan, was lang de vraag. Een geplande première in maart 2021 moest worden geannuleerd door de coronapandemie. Een jaar later publiceerde het Noordhollands Dagblad een kritisch artikel over de coronasteun van 4,3 miljoen euro die producent Rick Engelkes en compagnon Pierre Karsten hadden ontvangen van het Fonds Podiumkunsten. Omdat er destijds geen castleden waren aangekondigd en er nog niet was begonnen met het bouwen van een nieuw theater, was het onduidelijk waar het geld in geïnvesteerd werd. Een jaar later moest er 3,7 miljoen euro worden terugbetaald en leek de toekomst van de musical onzeker. Toch kreeg Willem van Oranje, met hulp van een aantal vermogende Delftenaren, een doorstart. Na een juridisch conflict met zijn zakenpartner trok Engelkes zich terug en is Karsten naast aandeelhouder en investeerder ook producent van de musical.
Het maken van grootschalige spektakelmusicals bleek de afgelopen jaren een risicovolle onderneming. Musicals van dit formaat moeten jarenlang spelen om profitabel te zijn, iets waar tot dusver alleen Soldaat van Oranje in geslaagd is. Maar Karsten en creatief producent Wolter Lommerde (onder andere Het Pauperparadijs en 14 de Musical) werken met een team van ervaren makers.
Naast Fons Merkies en Martijn Spierenburg, die de liedjes en arrangementen van de musical componeren, neemt Boermans een groot deel van zijn team uit Soldaat van Oranje mee naar Willem van Oranje. Frans van Deursen tekent voor de liedteksten en schrijft met Boermans het script. Catherine Cuykens en Pilo Pilkens verzorgen respectievelijk kostuums en kap en grime, en met Bernhard Hammer (decorontwerp), Marc Heinz (lichtontwerp) en Jeroen ten Brinke (geluidsontwerp) wil Boermans de immersieve enscenering van Soldaat verder ontwikkelen.
Op een bouwplaats in Delft Campus Zuid zijn inmiddels de eerste contouren te zien van wat over een jaar als het Prinsentheater moet openen. Het nieuwe theater, dat volgens de producent een van de grootste theaters in Nederland zal worden, gaat verschillende LED-schermen gebruiken en heeft tribunes die 360 graden kunnen draaien.
Karsten ziet de musical als een oproep voor tolerantie in tijden van extremisme, en als een cadeautje voor de Nederlandse samenleving, zo vertelt hij tijdens de presentatie van afgelopen donderdag. Regisseur Theu Boermans en historicus René van Stipriaan, wiens boek De Zwijger (2021) de basis is voor het script, beschrijven Willem van Oranje als een verbinder en pleitbezorger van verdraagzaamheid en religieuze vrijheid. Of hij ook kon zingen, dat blijft volgens Van Stipriaan een historisch raadsel.
Het eerste kaartje werd na de presentatie, onder trompetgeschal, overhandigd aan wethouder aan de Delftste wethouder Martina Huijsmans.