Acteur en mimespeler Joep Kruijver is gisteren overleden. Kruijver was jarenlang een van de drie vaste spelers van de Haarlemse Toneelgroep Het Volk.

Johannes Cornelis Clemens Kruijver (1943, Haarlem) begon zijn carrière in 1972 bij de Haarlemse ‘Technische Theatergroep Perspekt’, een gezelschap dat experimenteerde met techniek en film in het theater. Als schrijver en (mime)speler maakte hij 15 jaar lang deel uit van de artistieke kern.

Toen in 1988 de subsidie wegviel en de theatergroep omgevormd werd tot een technische ontwikkelstudio, sloot Kruijver zich aan bij Toneelgroep Het Volk, in 1976 opgericht door zijn broer Wigbolt en Bert Bunschoten. De toneelgroep uit Haarlem was bekend om hun zelfgeschreven tragikomedies over het tobberige bestaan van gewone mensen. Er werd gezegd dat hun taalgrappen soms deden denken aan een Van Kooten op zijn best, de scènes aan een Jiskefet avant la lettre.

Zeventien van hun toneelstukken werden uitgegeven in twee verzamelbundels onder de titel Het mannelijk onvermogen. ‘Bij de grote vragen en uitdagingen van het leven of de kleine tegenslagen geven deze teksten hoop en troost’, schreef voormalig directeur van de Toneelschuur Frans Lommerse in de inleiding. De groep werd kind aan huis in zijn theater en een bekend gezicht van Haarlem.

Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van Het Volk kregen Kruijver en zijn medespelers de Penning van Verdienste van de stad. Later volgde de Noordhollandse Theater Trofee voor het gehele oeuvre van de groep. Bij het veertigjarig bestaan werden de drie kernleden benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau voor hun grote bijdrage aan het Nederlandse toneel. In 1992 ontvingen ze daarvoor de VSCD-Prosceniumprijs.

In 2012 ging Joep Kruijver met pensioen, maar bleef betrokken. In 2018 regisseerde hij nog God van de Slachting bij Het Volk. Vorig seizoen nam het gezelschap – na 45 jaar – afscheid van zijn publiek met de tournee van De Bezoeking. Zingend naar het einde.

foto Joep Kruijver in Het Jubileum, fotograaf onbekend