Twee jaar hebben we live theater rond Pasen moeten missen. Nu zijn niet alleen de klassieke Passies van Bach en KRO-NCRV terug, ook op de planken een bijzonder divers aanbod van theater dat stilstaat bij Pasen. Hier volgen onze tips voor een theatraal en muzikaal Pasen.

Matthäus-Passion
Duda Paiva Company staat bekend als een gezelschap waarin poppen en dans centraal staan. Nu komt het met een eigen kijk op Bachs Matthaüs. De poppen spelen samen met vier zangers de hoofdrol. Ze krijgen begeleiding van het Nederlands Blazers Ensemble en lokale koren uit de verschillende steden waar zij optreden. Met de jonge Syrische dudukspeler Ghaeth Almaghoot, Sinan Arat op de ney en Claron McFadden als evangelist.
Deze week in Amsterdam, Den Haag en Haarlem. dudapaiva.com

Judas
In zijn nieuwe voorstelling bij Internationaal Theater Amsterdam goochelt regisseur Robert Icke met de bekende gegevens uit het Nieuwe Testament. Judas is in zijn versie geen zondebok, maar een complex personage. ‘Fenomenaal gespeeld door Hans Kesting’, schreef onze recensent Margriet Prinssen in een gemengd enthousiaste recensie. De meeste ontroering is er volgens haar wanneer het gaat om de verhouding van Judas met zijn geliefden: zijn vrouw Sarah met wie hij een verleden en een enorm verdriet deelt en Maria Magdalena, die hij betaalt voor seks maar oprecht liefheeft.
Deze week in Internationaal Theater Amsterdam. ita.nl

Het Orakel
LEKS compagnie brengt deze Pasen Het Orakel terug op het podium: een theatraal ritueel met 22 gedichten, 14 staties, en een mens op zoek naar een god in zichzelf. Dit hedendaagse passiespel combineert de Via Crucis van Liszt met ‘groet god’, een dialoog tussen mens en god van Eva Gerlach en Sasja Janssen.  ‘Buitengewoon intrigerend’, schreef onze recensent Patrick van den Hanenberg.
13 april in De Waalse Kerk in Amsterdam. leks.nu

SETUP alternatief Paasweekend: The Silicone Passion en De Post-corona Passion
Vorig jaar was de muziektheatervoorstelling The Silicone Passion online te zien. Met een live versie nemen de makers deze week de volgende stap in hun ‘evangelische debat tussen tech-nerds, technologie en gebruikers’. Medialab SETUP werkt samen met multidisciplinair theatercollectief De Transmissie en probeert een antwoord te vinden op vragen rondom onze relatie met Big Tech, waarbij ze hun inspiratie halen uit een van de belangrijkste verhalen over boetedoening.

In het randprogramma De Post-corona Passion laten socioloog Siri Beerends en theatermaker Els Vegter hun licht schijnen op technologische beheersdrang en ‘comfortculture’ in de post-corona maatschappij. Alhoewel de coronacrisis nu toch echt achter ons lijkt te liggen, zijn er volgens hen nog relevante lessen te trekken. Wat kunnen wij leren over de beheersdrift van de mens aan de hand van paasrituelen, corona en technologie? Een muzikale Lecture Performance met een preek, Bachs Matthäus-Passion en andere muzikale breaks.
16, 17 en 18 april in Theater Kikker in Utrecht. theaterkikker.nl

Zapp Mattheus
In deze compacte versie van de Matthäus Passion, die ongeveer een uur duurt, willen de makers iedereen kennis kunnen laten maken met Bachs muziek. Twee jongens vertellen het verhaal van Jezus’ kruisiging, waarin Jezus wordt geportretteerd als de coach van een voetbalelftal. Met precisie en waardering voor het Bijbelse verhaal creëren Gouden Griffel-winnaar Simon van der Geest en Niek Idelenburg een concert voor de hele familie.
16 april in Veerensmederij in Amersfoort. theaterveerensmederij.nl

Passie van Nu – Troost in zeven talen
World Opera Lab vertolkt in zeven talen de lijdensweg van verschillende religieuze figuren. Deze verbindende versie van de Matthäus Passion vertelt de verhalen van strijd, verlies en wederopstanding van zowel Jezus als Mohammed, Boeddha, Pir Sultan Abdal en Krishna. ‘Het is oprecht en ontroerend, en multicultureel in de meest letterlijke betekenis van het woord; onnadrukkelijk wordt de diversiteit van de samenleving getoond’, schreef onze recensent Margriet Prinssen vorig jaar. ‘Passie van nu verdient het om uit te groeien tot een nieuwe traditie.’
Deze week in Amsterdam en Muiden. worldoperalab.com

PASSIO
Muziektheater Transparant en B’Rock Orchestra staan stil bij het thema ‘Lijden’ in de kunsten. Ze spelen De Johannespassie van Scarlatti uit 1685, aangevuld met koorwerk van Arvo Pärt en het Miserere van Louis Andriessen. Regisseur Luigi De Angelis voegt een visuele component toe: een video-triptiek die het midden houdt tussen een barok stilleven en een hedendaagse documentaire. Waarom is het lijden zo’n gewild onderwerp in de kunsten? Zijn we slechts consumenten van andermans pijn of is er werkelijk ruimte voor mededogen?
16 april in Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. transparant.be

Foto: Matthäus Passion door Duda Paiva Company, Peter Lodder